Wandelen in Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Piet Laan - WaarBenJij.nu Wandelen in Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Wandelen in Moskou

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

29 September 2014 | Rusland, Moskou

Als een mol onder de grond. Het is heel zonnig en het is wel even lekker om niet voortdurend met dichtgeknepen ogen in de zon te turen. Om het nuttige met het aangename te verenigen ben ik de metro van Moskou maar eens gaan verkennen. Om de routes te weten te komen die ik moet afleggen vzn en naar de ztations de komende dagen en om ook eens te kunnen kijken naar het "interieur" van een aantal metrostations. En wat dat laatste betreft zijn die inderdaad mooi. Pilaren, ornamenten aan de muur en op sommige stations ook schitterendendekroonluchters. Er zijn ook stations die er gewoon strakker uitzien. En v erder ontdek ik hoe ik door Moskou kan reizen. Helemaal nergens staats iets aangegeven in het Engels en ook in de metro wordt nergens een halte aangekondigd in de Engelse taal. Echter bemerk ik de hulpvaardigheid van de Russen. Ik heb een kaart van het metro netwerk in ons schrift en een kaartje met het Russische schrift. Ik wijs aan waar ik heen moet en krijg gewoon antwoord of in het Engels of in het Russisch. Maar de mensen zijn in ieder geval zo vriendelijk mij steeds te willen helpen. En zo maak ik relatief makkelijk een rondje langs diverse metro stations in Moskou en weet ik waar ik op moet stappen voor de voortzetting van mijn reis.

Eerder schreef ik al dat ik ook met de metro naar mijn hostel ging. Uitgestapt op een halte die ik via internet opgezocht had. En daar sta je 's morgens om half 9 ergenx midden in Moskou. Waar naar toe. Mijn Russisch is van dien aard dat ik werkelijk niets ervan kan lezen. Dus vragen maar. En dan sta ik na een korte wandeling voor mijn hostel. Waar ik niet binnen kan komen omdat niemand reageert op bellen. Gelukkig komt er iemand naar buiten en kan ik zo naar de 4de verdieping en het hostel binnengaan. Een vriendelijk welkom en dan wordt ik naar een slaapzaaltje gebracht. Ik krijg lakens en een deken en mik mijn rugzaak naast mijn bed. Dan even de huisregels aanhoren en ik ga even in de gezellige huiskamer zitten. Daar zit een Egyptische man. Ik raak met hem aan de babbel en we blijken allebei in de logistiek te werken. In zakendoen heb ik echter geen zin dus ik vraag hoe lang hij al in Rusland zit.

Hij blijkt al een aantal weken in dit hostel te verblijven. In St. Petersburg is hij zijn paspoort kwijtgeraakt. Gestolen of verloren. Hij is met de trein naar Moskou gegaan om via de Egyptische ambassade een nieuw paspoort te krijgen. Waar hij dus nu al weken op zit te wachten, Even later komt een Russische man de kamer in. Die lag nog te slapen toen ik mijn bed opmaakte. Ook met hem een praatje gemaakt. En de Rus zit hier ook al een aantal weken. Hij moest naar Moskou terug omdat hij na 3 jaar werken in China een nieuw visum moest gaan halen in Moskou. Omdat zijn visum niet meer geldig was kon hij ook niet bij zijn geld in China. En zit nu gewoon te wachten tot de papierwinkel is afgewikkeld.

Door het gepraat ga ik lat er dan geplanned de stad in.

Het hostel is echt heel dichtbij het Rode Plein gelegen. Met een kaartje in de hand sta ik na 20 minuten lopen op het Rode Plein. En echt, het geeft toch een soort kick wanneer je je realiseert dat je in Rusland op dat plein staat. Met zicht op de mooi gekleurde torentjes van de St. Basil's kathedraal. Het is sstralend weer dus alles ligt ook in een stralende zon. Ik struin een tijd over het plein, maak uiteraard foto's en loop dan met een kaart met daarop een wandelroute langs heel veel bezienswaardigheden. Een brug over een rivier over met daar een geweldig uitzicht op het Kremlin. Aan de andere kant van de rivierrichting een park. Waar pasgetrouwde stelletjes foto's laten maken. Op de parkeerplaats voor dat park enorme auto's. Wit met een enorme lengte. Ongetwijfeld de upperclass die dit kan doen. En upperclass is er genoeg in Moskou. Het valt mij trouwens op dat er enorme brede wegen door het centrum van Moskou lopen. En over die wegen scheuren auto's met forse snelheid door de stad. Maar owee wanneer er iemand door rood rijdt. Meteen een politieagent die een knuppel in de lucht steekt en zonder aanstalten te maken om verder te rijden wordt er netjes gestopt. Na enkele uren heb ik de hele route gelopen, rondgekeken, gefotografeerd.

Wanneer ik weer in de buurt van het hotel kom loop ik een winkelstraat in. De Arbat. Een straat met restaurants, een straat ook met heel veel leven. Schilders, portretschilders, muziekanten, artiesten, een muur waar graffitti schilders hun werk hebben mogen doen en waar Russische jonge mensen elkaar fotograferen voor de muur. Iets wat mij trouwens opgevallen is. Bijna iedereen laat door vriend, vriendin, vader, moeder een foto maken staand voor een van de kerken of staand voor een standbeeld.

Ik loop de straat af en loop de hele straat weer terug door de gezellige drukte. En dan ben ik ook weer vlak bij mijn hostel. Tijd voor een douche en tijd voor eten. Voor het zover is, eerst een tijdje babbelen met de Russische man in het hostel, waarbij allerlei onderwerpen aan bod komen. Hij nodigt mij uit om samen ergens te gaan eten. Wanneer ik echt er uit de douche kom en op de slaapzaal op het bed zit hoor ik dat hij met een vriend ergens heen moet. Ik stel vpor morgen samen in dat Russisch restaurant te eten wat hij op het oog had. Dus zelf maar een hap eten gescoord in een van de vele restaurantjes. Na het eten loop ik weer naar het rode plein en wandel daar nog even rond. Alles staat volop in het licht en de verlichte geboeuwen en de kathedraal ziet er zo sfe ervol uit. Daarna een blik bier gekocht en weer terug naar het hostel. Waar ik tot 1 uur op blijf en babbel met mensen en een stukje schrijf voor de blog. Midden in de nacht word ik wakker. Staan ineens een aantal mensen voor het raam naar buiten te kijken. Wat blijkt, er rijdt een grote groep fietsers op straat. Iets wat in Moskou haast niet gebeurt. Wel een enkele fietser maar niet veel fietsers tegelijk. Wanneer ik dat hoor in de nacht, zeg ik oh.. En draai mij om en slaap verder.

De volgende dag redelijk op tijd weer op. Een tijd gebabbeld met 2 Nederlandse jongens die Moskou en Sint Petersburg in een dag of 8 doen. Ze zijn tot laat in de nacht op stap geweest met een paar Russische dames die ze via couchsharing hadden leren kennen. De verhalen aangehoord en dan zelf weer op pad.

Dan zoals eerd er geschreven de metro van Moskou verkennen. Iteindelijk uitgestapt bij de halte vlak bij het wereldberoemde Bolsoj theat er. Nee ik hoef niet op te treden en heb er ook geen voorstelling gezien. Ik loop weer richting rode plein en dan via de gezellige winkelstraat naar een redelijk ver weg gelegen kloosf er. Onderweg loop ik langs het gigantische gebouw van het minisgerie van buitenlandse zaken.

Na 2 dagen lopen door Moskou ben ik best vermoeid. Ik koop een blik bier, uit eraard een Russisch merk wat best goed smaakt, en loop weer naar het hostel. Waar de Rus zegt dat hij helaas geen gelf heeft om mee te gaan eten. Dus wat doet Piet, snel douchen en zelf weer lekker wat eten. En dan opnieuw naar het hostel. Waar meer mensen zitten dan toen ik aankwam. Ik lig om 11 uur plat maar helaas blijft het in het hostel lang rumoerig, luid geklets, en dus word ik regelmatig wakker. Afijn, het zij zo. Morgen weer een hotel in een andere plaats.


  • 29 September 2014 - 20:28

    Sonja:

    dit was weer een heel mooi verhaal om te lezen

    grtjs

  • 29 September 2014 - 20:35

    Veronica:

    Denk om je paspoort en overige papieren, voor je het weet zit jje daar een paar weken. Weer een heerlijk verhaal om te lezen.

  • 29 September 2014 - 22:35

    Marcel:

    De grote breden wegen in Moskou kan ik mij ook nog goed herinneren.het rode plein en Kremlin is zeker indrukwekkend
    Mooi verhaal, ik kijk uit naar je volgende beleving
    Mm

  • 30 September 2014 - 10:19

    PieterBakker:

    Pierre,

    Wist je dat er ook Mac.Donalds in Moskou zijn,zeker niet aan gedacht hè, door al die
    mooie langbenige russische dames.

    Nog heel veel reisplezier.

    PeBe.

  • 30 September 2014 - 11:40

    Andre Bechan:

    Piet,

    "Om jaloers op te worden". Interessant al die indrukken die je opdoet. Ik vraag me weleens af wat doet het met je als mens? Maar daar zullen we na je vakantie een afspraak over maken. Trouwens we hebben elkaar lang niet meer gesproken. Rust goed uit en tot de volgende keer.
    Nameste Andre

  • 30 September 2014 - 18:18

    Roelof:

    Op Facebook doe je het goed. Snel foto's kort onderschrift. Dit is echter de crème op de soep piet. Lekker, te lezen. Mijn complimenten. Straks inbinden en opsturen die hap. piet de Reiziger!
    Zal nu wel een poosje duren voor er weer wat komt, maar je weet nooit. Je had in de bus internet.

    Veel plezier, goede reis,

    Roelof

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Moskou

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 910
Totaal aantal bezoekers 51806

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: