Gezellig Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu Gezellig Xian - Reisverslag uit Xi'an, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Gezellig Xian

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

26 Oktober 2014 | China, Xi'an

Een uurtje over voor de trein van Xian naar Lanzhou. Dus even tijd om weer wat van mij te laten horen. En wanneer het er vanavond niet uitgaat dan zeker een van de volgende dagen. Of ik veel beleefd heb?Niets spectaculairs.maar ik heb wel veel gezien. In Pingyao heb ik mijn tweede dag besteed om als eerste eens een keer uit te slapen. En ach wat is uitslapen wanneer je alweer om 8 uur met beide benen naast bed staat. In een leuk, gezellig hotelletje met een kamer op een hofje. Een snelle douche, een snel ontbijt en wederom het oude leuke vestingstadje in. Om met de kaart in de hand de diverse tempels en "museumpjes" af te lopen. Museumpjes zeg ik omdat in de diverse tempels het leven van de vroeger uitgebeeld is. Met de bijbehorende heersers uit vroegere tijden. En voor de toenmalige mannen die het voor het zeggen hadden is een tempel gebouwd. Het waren in die tijd uiteraard allemaal mannen met aanzien. Een paar voorbeelden. Een tempel waar het bankwezen werd tentoongesteld in vroeger tijden. En een tempel over hoe het er aan toe ging wanneer mensen met een karavaan hun handelswaar ergens vandaan haalden of ergens heen brachten. En dan specifiek hoe het er aan toe ging met gewapende escortes. En zo loop ik van de ene tempel naar de andere. In Pingyao betaal je toegang en de toegangskaart is geldig voor 3 dagen. Van die 3 dagen maak ik maar gebruik van 2 dagen. Ik maak verder geen bezoekjes buiten Pingyao. Na een lunch in een klein locaal tentje, een soort noodlesoep, loop ik door een van de hoofdstraten en raak daar in gesprek met een Nederlander. Die deel uitmaakt van een groep van 20 studenten die een soort "werkvakantie" hebben in China. Iets met een ambassade. Ze hebben de mogelijkheid om ook wat uitstapjes te maken en zijn met een groep op reis van Pingyao, via Xian naar Shanghai. Mijn dag vliegt voorbij en ik ga even naar het hotel om mij op te frissen. Laat in de avond word ik naar het station gebracht. Tot nu toe het kleinste station met nog maar 1 vertrekkende trein. Er komen ook 2 Nederlanders binnen die evenals ikzelf naar Xian gaan. Toevalligerwijs hebben ze ook via Your Planet Travel geboekt. Even babbelen en dan mogen we het perron op. We hebben wagon 2 en worden helemaal naar het eind van het perron gestuurd. Omdat de trein slechts 3 minuten blijft staan moeten we zo snel mogelijk de goede wagon hebben. En eenmaal in de trein vertrekt die ook meteen. Ik heb het middelste bed maar aangezien het oudere stel moeite zou hebben om 1 van hun bovenin te slapen bied ik aan om te ruilen. Een iets minder comfortabel plekje in de hardsleeper klasse. Vlak onder het dak van de wagon met ook nog de ronding van de wagon die minder ruimte geeft. Toch val ik snel in slaap om in de nacht alleen een paar keer wakker te worden wanneer we stil staan.
En dan vroeg in de morgen Xian. Het Nederlandse stel wordt opgepikt en we zeggen gedag en ik ga zelf verder. Waar taxi's staan, staat ook een lange rij. Ik wordt aangesproken door een vrouw die vraagt of ik een taxi wil. Voor 100 yuan. Ik weet af te dingen naar 60 yuan wat ongeveer 10 yuan boven een normaal taxitarief ligt. We rijden voor mijn gevoel even in de rondte. En dan ineens rijden we door de oude "stadspoorten". En dan zijn we ook al bij mijn guesthouse. Ik breng mijn rugzak naar boven, ga snel douchen en omdat de stad mij meteen gezellig aandoet ben ik niet lang daarna ook al buiten. Met een kaartje wat ik gekregen heb van het guesthouse. Mooi gelegen, vlakbij de zuidelijke poort met mooie tempels erboven. Uiten ga ik eens een keer niet Chinees ontbijten maar haal een broodje bij een "Subway". Ja die zijn er ook in China dus. Dan loop ik meteen een ondergronds voetpad op waar aangegeven staat dat je naar de oude stadsmuur kunt. Xian is een stad van 8,1 miljoen inwoners en centraal gelegen ligt een enorme oude stadsmuur. Een brede "weg" boven op de stadswallen met op regelmatige punten uitkijkposten. Die naar later blijkt, in de avond mooi verlicht zijn. En waar de poorten naar noord, zuid, oost en west zijn staat eveneens een grote "tempel". Bovenop is het ook mogelijk fietsen te huren. De omtrek van de oude stadsmuur bedraagt meer dan 10 kilometer. Ik loop een flink stuk naar 1 kant. Binnenin de oude stad maar ook moderne stukken. Alles wat er buiten ligt ziet er op het eerste gezicht heel modern uit. Hoge gebouwen, schreeuwende reclames en voor zover ik van boven kan zien veel verkeer. Wanneer ik terug ben bij de zuidpoort zie ik verderop de Belltower liggen. Centraal gelegen in de stad. Ik besluit die kant op te lopen en zie een moderne stad. Rijbanen in het midden, rijbanen aan de kant waar de bussen rijden. Langs de straat verder heel veel moderne winkels. Wanneer ik bij de Belltower gekomen ben ga ik wederom onder de straat. Om aan de andere kant weer naar boven te gaan. En daar ga ik eerst koffie drinken bij Starbucks. Een latte vanijja. Wanneer ik dat zo uitspreek word ik vreemd aangekeken. Ik wijs even en krijg dan te horen: "LATTE VANILLA". En zo moet ik het uitspreken. Ik loop even door en beland dan in het "muslimquarter". En hier kijk ik echt mijn ogen uit. Links en rechts stalletjes en kraampjes waar je eten en drinken kunt kopen. Met name eten. Vlees wordt aan spiezen gebraden boven kolen, een soort vis ondergaat hetzelfde. Op veel plaatsen liggen een soort pitabroden. Er worden krielaardappels gebakken die gegeten worden alsof het friet is. Ik besluit ook een spies met vlees te gaan eten wanneer ik in een andere straat kom. Het vlees wordt geroosterd terwijl de rook omhoog walmt. Verder lopend zijn er enorm veel winkels, winkeltjes, eettentjes en daar tussendoor lopen heel, heel veel mensen. Voornamelijk Chinese toeristen. Ik kijk echt mijn ogen uit. Je kunt hier echt van alles kopen, fruitsapjes, yoghurt, walnoten allerlei andere dingen. Ik ga weer een eettentje in en bestel daar 3 spiezen. Een keer even te goed doen aan vlees. Omdat het donker is doet alles met de verlichting met de vuurtjes, met de rook ook enorm gezellig aan. Ik weet nu al dat ik in Xian zelf mij uitstekend ga vermaken.

• 26 Oktober 2014 - 14:41

Roelie:

Hoi Piet, wat weer een heerlijk verhaal. Fijn om te lezen dat je het zo geweldig naar de zin hebt!. Veel plezier in Xian...

• 26 Oktober 2014 - 19:04

Marcel:

weer een leuk verhaal. Het valt mij wel vaak op dat je alles wel / even snel / doet. even snel douchen, even snel opfrissen, even snel de trein in. Piet je bent 60 dagen op pad. Doe lekker lekker relaxed een geniet ervan.

mm

• 27 Oktober 2014 - 21:35

Yvonne:

Hoi Laantje,
    Oh Oh wat maak jij een hoop mee zeg! en dat het ook allemaal goed gaat zonder Tom Tom, knap hoor :-)
    geniet ervan want je bent al over de helft heen :-(

• 30 Oktober 2014 - 06:12

Leny:

Hallo Piet gefeliciteerd met je 60ste verjaardag. Drink er maar een biertje op vanavond. Nog veel plezier gewenst die laatste 2 weken. Groetjes Leny

• 30 Oktober 2014 - 09:18

George Geraerds Thesingh:

Hallo Piet,

Van Harte Gefeliciteerd met je 60ste verjaardag. Maak er wat moois van. Ik ben ervan overtuigd dat jou dat vast wel gaat lukken daar in Het Verre Oosten. PROOST !!

Verslag uit: China, Xi'an

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!