From Russia with love! - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Piet Laan - WaarBenJij.nu From Russia with love! - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Piet Laan - WaarBenJij.nu

From Russia with love!

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

27 September 2014 | Rusland, Sint-Petersburg

Het is woensdagen mijn eerste week van de reis is voorbij. Inmiddels zit ik in Tallin en vandaag ga ik opnieuw een land bezoeken waar ik nog nooit geweest ben. En wat voor land. De trein moet mij vandaag naar Sint Petersburg brengen, wat inhoudt dat ik in de loop van deze dag Rusland zal binenvallen.

Ontbijt in het hotel is pas om 8 uur zodat ik na een douche en snel het laatste in de rugzak pakken al vroeg in mijn snelste slentergang de 100 meter naar het station aafleg. Daar even wat er en voer voor onderweg kopen en wanneer de trein het station binnenrolt zit ik als een van de eersten erin. Wanneer ik zit komen er 2 vrouwen en even later een man in een leren jas bij zitten. De man in de jas pakt direct een laptop en gaat daar mee "spelen". De beide daes gaan met hun telefoon spelen en ikzelf zoek even de papierwinkel uit die nodig is om straks Rusland binnen te kunnen. En dan gaan we. Het geeft een leuk gevoel straks in Rusland te zijn. De eerste uurtjes hobbelt de trein door Estland. Vandaag gelukkig een zonnige dag maar er is verder niet veel te zien buiten behalve bomen en sporadisch een dorpje. En dan is het in Estland het eind van de ochtend. Stoppen aan de grens en er komen een aantal Estlandse douane beambten de trein in. Voor Russen die onderweg naar Rusland zijn even wat formaliteiten afhandelen en een stempel krijgen en voor de overigen even het paspoort inzien, kijken of de migration card ingevuld is. Er stond een stop van 30 minuten geplanned en exact na 30 minuten gaat de trein weer rollen. Om een paar minuten later weer te stoppen aan de Russische kant van de grens. Een aantal dames in donkerblauwe tenues en een aantal mannen in groene teneus stappen de trein in. Mijn pas wordt bekeken en in een tasje geduwd. En dan zie ik 10 minuten later de dames weer uit een gebouw teruglopen naar de trein. Om de paspoorten weer uit te delen. De mannen vraagt of iemand nog iets aan te geven heeft en dan is dat ook weer voorbij. Ik krijg mijn paspoort terug voorzien van een stempel. Dit keer gaat de te ein na 40 minuten weer rollen. Ik vraag de jonge vrouw tegenover mij een foto van mij te maken, de eerste foto van mij in de trein en in Rusland. We rijden door een vlak landschap, met langs het spoor bossen en andere begroeiing. Mooie herfstkleuren, roodbruin, geel, groen siert de natuur. In de zon dit dit alles vrolijk aan.

In de trein sukkelen wat mensen in slaap. Wanneer ik terugkom van het toilet doet het rijtuig haast gezellig aan met de mensen en de ruim tegenover elkaar staande banken. Hoewel de medereizigers best behulpzaam waren bij het invullen van het migration formulier is er niemand die echt goed Engels spreekt. Dus pogingen om een gesprekje te beginnen werken helaas niet. Dan maar een beetje lezen over de stad die ik ga bezoeken. Sint Petersburg blijkt echt een immense stad te zijn. Al vroeg beginnen de buitenwijken en dan Russische tijd half 4zijn we er. Voor mij was hier een transfer g eregeld en buiten het rijtuig staat een mannetje met een bordje. Aangezien ik het vermoeden het dat die wel eens voor mij zou kunnen zijn ben ik daar naar toegestapt. Eindelijk iemand die Engels sprak, zij het ook matig. Wat babbelen in de rit naar het notel. En ond erweg kon ik op zijn moiel ook nog een filmpje zien van Dick Advocaat, de generaal, die hier enorm populair schijnt te zijn geweest. Inchecken in het hotel en dan de stad in. Ik keek vanaf het begin mijn ogen uit. Heel veel oude gebouwen, schitterende gebouwen met zuilen, met ornamenten. Standbeelden en nog meer gebouwen. Het ene nog mooier dan het andere. Tussendoor ook het eerste geld even gewisseld en wat gegeten. En dan weer door de stad lopen. Op een kaartje al gezien dat ik in een mooi deel van de stad logeer. Het hotel aan de rivier dus ik ik ga morgen er heerlijk op uit.

Echt vroeg opstaan gaat niet want het de ontbijtzaal is pas om 8 uur open. Dit omdat het gewoon lang donker is. En in de avond is het daarentegen nog lang ligt. Eerst even een bank opzoeken en een voorraadje roebels aanleggen en dan loop ik door de straten met de mooie huizen richting The Hermitage. Omdaar tot de ontdekking te komen dat ik gewoon vroeg ben. Half 11 gaat het pas open en ik ga netjes in de rij staan wachten tot ik een kaartje kan kopen. Wat mij opvalt is dat er enorm veel Russische toeristen zijn. Uiteraard is Rusland ook een modern land geworden en hebben ook de Russen vakanties. Ik had echter veel meer buitenlanders verwacht. En dan gaan de deuren open. Kaartje kopen voor mijzelf en kaartje kopen voor de camera. En wat ik al over de Hermitage gelezen heb, het overtreft echt alles. Een onwaarschijnlijk groot maar bovenal mooi museum. Met allerlei oudheden uit heel veel delen van de wereld en uiteraard uit Rusland zelf. Het is een heel groot museum en ik breng met name veel tijd door bij de schilderen van schilders uit Belgie en in Nederland. Helaas is de zaal waar schildereijen van Rembrand zouden hangen gesloten. De inrichting van het museum is ook overweldigend mooi. Groteren en kleinere schilderijen van de Belgische schilder Jan Wildens een in grote zaal, rood gevrefde wanden. Langs de kant bankjes, in het midden lage marmeren zuilen waarop weer blauw geschilderde vazen staan. Het geheel is gewoon prachtig aangekleed. Soms zijn er zalen met schilderijen die mij minder aanspreken maar als geheel blijft het toch schitterend. Van schilderijen naar beeldhouwwerken en van beeldhouwwerken naar oude dingen uit Egypte. In dit museum kun je wanneer je een echte liefhebber bent met gemak dagen ronddwalen. Tussendoor in het museum ook iets gedronken en gegeten en wanneer ik uiteindelijk weer buiten sta is het half 4 geweest. Even frisse lucht, even rondlopen langs de waterkant. Even ergens zitten en gewoon genieten van de echt mooie stad die Sint Petersburg is.wanneer ik zit kan ik ook even het verkeer volgen. Gevaarlijk rijden ze niet echt maar wanneer er stoplichten op groen springen dan wordt er meteen flink gas gegeven. Ik weet niet wat de maximum snelheid is in de stad maar volgens mij wordt die door bijna elke verkeersdeelnemer overschreden.

Na een avondmaaltijd, overigens vrij prijzig, blijf ik lang in de stad hangen om de gebouwen ook te zien met verlichting. Niet alleen de gebouwen maar ook de mooie boogbruggen over het water.

En dan is het ineens weer vrijdag. Vanavond laat met de trein naar Moskou. Mijn bagage stallen in het hotel en daarna weer de stad in. Een stad waar ik mij heerlijk als een echte toerist thuisvoel.ook een stad waar je gewoon heerlijk de hele dag ronddwalen kunt. Nu ik niet de hele dag binnen doorbreng (in een museum) loop ik eerst weer richting de Hermitage. Vandaar gaat het verder de stad in in. In Sint Petersburg bevinden zich ook een aantal kanalen. Stammend uit de tijd van de Nederlanders. Bij een ervan besluit ik de dag te beginnen met een rondvaart. En daar krijg ik mijn eerste lessen in de Russische taal. Het praatje tijdens de rondvaart wordt gehouden in het Russisch en ik krijg een boek in de Engelse taal in mijn handen gedrukt. Of ik het maar even wil volgen. Gelukkig geeft men ook een richtlijn door te schrijven dat telkens wanneer we een brug onderdoor varen er een nieuwe geschiedenis in het Russisch volgt. Nou 5 brugen ben ik de draad al kwijt en orienteer mij verder maar op de foto's die bij de tekst staan. Een dik uur lat er sta ik weer aan de kant en vervolgens begint voor mij een urenlange wandeltocht (met een kaart in de hand) die mij langs veel schilderachtige, kleurrijke bezienswaardigheden van Sint Petersburg voeren. Ik heb niet alleen oog voor de bezienswaardigheden maar ook oog voor het straatleven in deze historisch oude stad maar verder heel moderne stad. Ook hier straatartiesten, ook hier straatmuzikanten die alles op straat op deze zonnige dag mog veefleurigerer maken.en behalbe dat zomaar ergens in een zijstraatje, een groepje schoolkinderen die naast een park zitten te schilderen. Onderweg af en toe een koffiepauze, eigenlijk meer omdat ik ook wat water kwijt moet. Tegen het eind van de middag schiet ik ook weer een coffeeshop in en wanneer ik buiten kom is ineens de zon verdwenen. Nog even doorlopen naar een grote zuil op het eind van de straat en dan besluit ik om te keren. Wanneer ik daar aankom zie ik ook ineens tot mijnverassing dat ik bij het station sta. Weet ik ook waar ik straks heen moet. Op mijn weg terug naar het het hotel nog ergens een avondmaaltijd nuttigen, naar het hotel en dan naar het station. Waar ik ruim op tijd ben voor mijn eerste treinreis die een aanvang neemt in Rusland. Hoewel mijn kennis van de Russische taal niet verder gaat dan "vodka" kan ik wel ongeveer onderscheiden welke trein ik moet hebben en op welk spoor. Voor de trein staan de dames heren te wachten om de passagiers hun plek te wijzen. Ik duik mijn coupe in, een bovenbed voor mij en gooi daar wat spullen op. In de coupe in Russische man die goe Engels spreekt en een Russische man die alleen Russisch spreekt. Ik raak aan de praat met de ene Rus. En dan duikt er ook nog een jongedame op die uit Nederland blijkt te komen en een reis maakt van... Heel lang in elk geval. En ook vanaf Amst erdam naar Azie. Na een bBbeltje met ons 3 in de trein duik ik mijn bed in en ga "genieten" van mijn zachte bed in een luxe slaapcoupe voor 4 personen. Ik geloof wel dat ik redelijk geslapen heb en wanneer ik opsta om naar het toilet te gaan blijken we nog maar een uurtje te moeten reizen naar Moskou. En dan gaat alles ineens snel. Ik heb nauwelijks in de gaten dat we er zijn. Pak snel mijn rugzak en met behulp van de Russische man gaan Charlotte (de Nederlandse dame) en ik naar de metro. Zij stapt een paar haltes eerder uit. Tijcens het laatste stukje komen we er trouwens achger dat we ook samen in de trein zitten die op 17 october aankomt in Beijing. Dus wie weet komen we elkaar nog tegen. En dan ben ik in Moskou!


  • 27 September 2014 - 23:41

    Roelie:

    Wauw Piet, wat weer een verhaal...wat doe jij veel indrukken op! De foto's op FB ook zo mooi...wat een reis...wat zal jij genieten...en ik...ik geniet van je verhalen....
    Groetjes, Roelie

  • 28 September 2014 - 07:46

    Marcel:

    Prachtige ervaring piet. Dit benadrukt dat ik ook een keer naar stpetersburg moet gaan
    Ik ben heel benieuwd hoe mockba op je overkomt
    Toen ik daar was,1988, vond ik het helemaal niets. Een stad waar helemaal niets te kopen was winkels die leeg waren.
    Dat is nu wel heel anders
    Geniet lekker

  • 28 September 2014 - 10:16

    Annie Talens:

    Leuk om te lezen wat doe je weer mooie dingen op de fotoos zijn hartstikke goed en mooi nog veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verslag groetjes

  • 28 September 2014 - 13:39

    Roelof:

    leest als een boek!!!!!

  • 28 September 2014 - 21:52

    Charlotte:

    Hee Piet!

    Wat leuk om te lezen allemaal! Ik ga je zeker volgen en hoop je weer tegen te komen in de trein, de volgende keer in Mongolië/China! Geniet van de komende weken!

    Groetjes, Charlotte

  • 29 September 2014 - 08:31

    Veronica:

    Echt leuk geschreven Piet. Ik volg het allemaal hoor. De foto's, de verhalen. Wat zal jij genieten! En zo hoort het ook.

    Groetjes
    Veronica

  • 29 September 2014 - 08:45

    At:

    Wat leuk, Piet om jou op deze manier te kunnen volgen. Reizen vanuit je luie stoel en alles toch meemaken.

  • 29 September 2014 - 18:15

    Henk Wals:

    Mooi verhaal Piet. Blijf je volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Sint-Petersburg

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 510
Totaal aantal bezoekers 51902

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: