Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Piet Laan - WaarBenJij.nu Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

10 November 2014 | Thailand, Chiang Rai

Echt een hele lange nacht heb ik gehad. Omdat ik vandaag reizen moet gebruik ik als ontbijt een banaantje en zorg ik dat ik in elk geval water bij mij heb. Na mijn rugzak gepakt te hebben vertrek ik. Aan het meisje van het youth hostel vraag ik om in het Chinees de naam voor het busstation voor mij op te schrijven. Dan ga ik naar buiten waar ik al snel een taxi vind. Naar het busstation dus. En op het busstation krijg ik te horen dat dit niet het goede station is. Dus het meisje heeft het verkeerd opgeschreven. Weer naar buiten dus waar ik aangesproken word door een man met een motorfiets. Die laat ik het buskaartje zien. Ik spreek met hem dezelfde prijs af als wat de taxi kostte en met mijn rugzak onder baggagebinders scheuren we even later door het verkeer van Jinghong. Op het volgende station maakt een vrouw achter een balie mij duidelijk dat ik ook hier niet goed ben. Ik ben gelukkig ruim op tijd, heb nog één uur voor vertrek. De vrouw komt achter de balie vandaan en loopt naar buiten met mij. Daar maakt ze een taxichauffeur duidelijk waar ik heen moet. En dus sta ik 10 minuten later eindelijk op het goede busstation. Daar laat ik mijn kaartje aan iemand zien. En die waait met zijn hand naar het eind van het stationnetje. Een andere reizig er, een oudere backpacker, grijzend halflang haar, komt op mij af en zegt tegen mij: "Luang Namtha"? "Yes" is mijn antwoord. Grinnikend en grijnzend zegt hij dat hij daar ook heen moet. Wijst ook naar het station en zegt in moeizaam Engels dat hij het ook niet weet. Hij stelt ook de vraag aan iemand en krijgt een soortgelijk antwoord als ik kreeg. Grinnikend wijst hij dezelfde kant op. Het blijkt een vrolijke Japanner te zijn die overal om moet lachen. Dat werkt aanstekelijk bij mij en voor de grap vraag ik opnieuw iemand waar de bus staat. Hetzelfde gebeuren en grinnikend lopen we met de rugzakken die kant op. Uiteindelijk komt de bus. Naar Nanta zoals de Chinezen zeggen. En dan zijn we onderweg. We rijden het station uit en tot mijn verbazing stopt de bus op een van de stations waar ik eerder was. Afijn, ik heb de bis en we rijden. Over mooie wegen in het begin. Klimmend en dalend door de heuvels van zuid China. Door een landschap waar veel bananenplantages en veel theeplantages zijn. Na de middag stoppen we op een station. Tijd om te eten. Wat ik veiligheidshalve maar achterwege laat. Ik ga even naar een toilet, koop weer een flesje water en wanneer ik terugkom zie ik geen bus meer. Wel een Chinees stel uit dezelfde bus en de Japanner. Grinniken haalt hij zijn schouders op. "The bus is gone" zegt hij lachend. We lopen naar de ingang van het busstation. En gaan met onze handbaggage weer door de controle. En wanneer we daar een kaartje laten zien opnieuw wijzen naar het eind, nu van dit station. Ineens duikt de bus achter wat hekken op en moeten we via een omweg rennen om bij de bus te komen.

En dan gaat het op weg naar de grens. Waar ergens een hele horde geldwisselaars in de bus gelaten worden. Ik wil mijn yuans in Laos wisselen dus ik doe verder niets. Aan de grens moet iedereen de bus uit. Lopend naar de douane en daar word ik teruggeroepen om een formulier in te vullen. Echter mijn pas is al gestempeld en ik wil China uitlopenmaar helaas, ik mag er niet uit.. De Japanner heeft wel een formulier ingevuld en hij wacht even op mij. Grinnikend zegt hij iets van crazy Chinese customs, we are going out of China. En even later staan we alletwee in niemandsland. Dan een paar honder meter met de bus om weer uit te stappen. Hier opnieuw papiertjes invullen. Voor mij visa on arrival alstublieft. Ik geef een pasfoto en moet betalen. Of ik dollars heb. Nee, ik heb alleen yuans. En betaal 280 yuan voor mijn Laos visum. Dan de bus weer in en we rijden door Laos. Om al na enkele kilometers te zien dat Laos in vergelijking met China een heel arm land is. Hutten langs de weg, op palen. Ik wist het al van mijn eerdere reizen door Laos maar zie het nu weer met eigen ogen. Na een uurtje met de bus stoppen we op een voor mij bekende plek. The nightmarket in Luand Namtha. Ik loop een restaurantje in en vraag of ik ergens yuans kan wisselen. De eigenaresse stuurt een jongetje met mij mee en ergens bij een klein zaakje kan ik mijn overgebleven geld wisselen voor Laotiaanse kips. Dan een guesthouse. En dat is ook zo gevonden. En dan even eten. Met een grote fles koud beer Lao erbij. Van mijn maag gelukkig geen last meer. Wanneer ik eet komt de Japanner voorbij. Grijnzend vertelt hij dat hij een direct bus naar Bangkok heeft voor morgen. Ik had inmiddels al een busticket naar Changrai. Dus we wensen elkaar goede reis.

Dan naar mijn kamer om even wat te schrijven. En ineens valt het licht uit. En dat blijft uit tot de volgende dag. Eén keer een flinke knal wanneer men ergens probeert de boel te herstellen.

De volgende dag snel een ontbijtje scoren. Dan met een tuktuk naar een busstationnetje. En opnieuw is de Japanner erbij. En op het stationnetje van Luang Namtha blijkt dat we dezelfde bus naar Thailand hebben. Hij vindt het reuzegrappig wanneer we weer samen in de bus zitten.Voor hem dus bepaald geen luxe VIP bus naar Bangkok. Wanneer we instappen is de bus snel helemaal vol. Dan blijkt dat er toch nog een paar mensen bij kunnen. En wanneer die in de bus zijn kunnen er gewoon nog een paar bij. Na een uurtje rijden stoppen we ergens en in de van mensen uitpuilende bus kan er ook nog gewoon een monnik bij. De reis gaat dit keer door het Laotiaanse bergland. Het bergland waar men druk bezig is met de rijstoogst. Slingerend door bergen, over vaak slechte wegen vorderen we gestaag. Om na de middag aan te komen bij het eindpunt van de bus. Daar ga ik samen met de Japanner met een tuktuk naar de grens. Waar we onze spullen uitladen. Wanneer de tuktuk weg is vertelt hij mij grinnikend dat er nog een tas in ligt. Ik kijk hem aan en vraag hem of hij nu terug moet. "No way, it's only food". Dan gaan we samen door de douane, stempeltje halen en opnieuw wachten. Dan een paar honderd meter met een ander vervoermiddel en dan wederom papiertjes invullen en een stempel halen bij de Thaise douane. Samen wachten we ongeveer een uur en worden dan ineens opgepikt door een mooie landcruiser. We stappen in, moeten naar een busstation ongeveer 15 kilometer verderop. Ineens remt de dame achter het stuur. "The bus to Chang Rai". Ze stuurt de landcruser dwars de weg over. Ik krijg nog net de gelegenheid om de Japanner "safe travels" te wensen en dan zit ik alweer in een bus. Een oude gammele bus die ongeveer 130 kilometer te overbruggen heeft. En 2 uur later ben ik dan in Chang Rai. Daar vind ik snel een guesthouse. In de avond nog ergens eten, met dit keer Thais bier. Dan nog even rondstruinen over de avondmarkt voor ik mijn bed induik. Ik ben in Thailand en heb in 2 dagen 3 landen aangedaan.


  • 10 November 2014 - 15:06

    PieterBakker:

    Pierre,

    Het wordt echt tijd om wat aan je talen te gaan doen,dan kan je in de toekomst
    direct de juiste trein of bus nemen. Wat denk wat dit allemaal weer extra kost.
    Evengoed wens ik je nog veel reisplezier voor de rest van je vakantie.

    PeBe.


  • 10 November 2014 - 20:46

    Marcel:

    aftellen piet, nu gaat het snel, geniet nog lekker nu het kan. Chiangrai, leuke plaats
    mm

  • 11 November 2014 - 22:56

    Aileen:

    Nog stteds naar je zin zo te lezen? je reis zit er bijna weer op.. is snel gegaan :)

  • 13 November 2014 - 11:48

    Leny:

    Piet ik wens je nog een paar leuke dagen toe en goede reis naar huis.
    Ik heb genoten van je verhalen . vr. groet Leny

  • 13 November 2014 - 21:59

    Yvonne Top:

    Laantje,
    geen tom tom app geinstalleerd? :-(
    geniet er nog ff lekker van, nog 4 nachtjes slapen en dan wacht de Isarweg weer op je....
    tot gauw
    yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Rai

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 1763
Totaal aantal bezoekers 51806

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: