Tallinn - Estland en op naar.. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Piet Laan - WaarBenJij.nu Tallinn - Estland en op naar.. - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Tallinn - Estland en op naar..

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

23 September 2014 | Estland, Tallinn

Het is maandag. De eerste maandag van mijn reis. Niet opstaan om te werken. Opstaan om te reizen. Vandaag niet zo vroeg als eerder. Om 10 uur heb ik een bus naar Tallin vanaf het busstation. Ontbijtje in het hotelletje en dan op pad. Pakken is de avond van te voor al gedaan. Vandaag ook de eerste dag met regen. Bij de bushalte sta ik tussen de mensen die met frisse tegenzin naar hun werk gaan. In de bus wurm ik mij naar een plek waar ik kan staan met de rugzak. De route is mij bekend en ruim op tijd ben ik op het busstation. De bus is ruim op tijd en het vertrek dus ook. Naast mij zit een Japans meisje die in een week de Baltische staten en Finland doet. Dat is ook het enige wat ik uit haar kan krijgen. Of ze is verlegen, of ze spreekt gewoon heel slecht Engels. Misschien zie ik er te vervaarlijk uit met mijn pet op.

De rit gaat door een regenachtig Letland. Groen, vlak, bossen met hier en daar een stuk akkerland. Wanneer we de grens met Estland passeren dit keer geen controle. Opnieuw een vervallen grenskantoor.

Over een brede tweebaans weg rijdt de bus door de regen. Het lijkt alsof Estland veel bosrijker is dan Litauen en Letland. De weg leidt tussen naaldbossen door. Sporadisch een afslag naar een ander plaatsje. Wanneer we toch door een dorpje rijden valt wel op dat veel huizen van hout zijn. In grijsgroen, roodbruin. Vaak in vervallen staat ogend. Onderweg maakt de bus een korte stop in Pärnu en dan de laatste anderhalf uur in de bus.

Op het busstation in Tallin een tram gezocht (lijn 2) naar Balti Jaam waar ik er uit moet. Ik zou in de bus moeten betalen maar wanneer ik bij de bestuurder klop krijg ik geen sjoege. Dan maar doorrijden. En ineens controle. Ik heb geen kaartje natuurlijk. Na wat heen en weer gepraar kan ik toch een kaartje kopen. Blijkt dat vooraan de tram een soort loketje is wat nauwelijks te zien is. Wanneer ik bij het hotel ben snel mijn rugzak naar boven brengen en dan nog even snel de old city die echt vlakbij ligt.

Met een kaartje loop ik door de straatjes en over de pleintjes van de oude stad. Wel begint het helaas te regenen wat fotograferen een beetje lastig maakt. Het is na vijven wanneer het ineens hard gaat regenen en ik besluit maar vroeg te gaan eten. Na het eten is het nog steeds niet droog dus maar gewoon naar het hotel terug. De avond breng ik door met foto's overzetten van de mobiel naar de tablet. En later ook nog een paar boeken uitzoeken voor op de E-reader. Ja ook reizen kan met luxe gepaard gaan. Vroeger een camera met filmrolletjes en nu veel electronica. Wat zeker handig is op een iets langere reis.

Dan een volledige dag in Tallinn. Na het ontbijt eerst shoppen. In Warschau heb ik de beker achtergelaten waar koffie/thee/soep/wodka in kan. En tijdens de Transsiberische treinreis heb ik toch een dergelijke degelijke beker nodig. Na aanwijzingen van de jongedame van de hotelreceptie neem ik een trolleybus en beland bij een groot shoppingcenter. In het gebouw blijken diverse winkels te zijn en er is een gigantisch warenhuis binnen waar ik een dergelijke beker vind. Ik blijf nog even rondlopen in het shoppingcenter. Omdat binnen de temperatuur aardig is en het buiten slechts een graadje of 5 is. Lopend ga ik vervolgens via de oude stad terug om in het hotel even aan de koffie te gaan. Ik ben net binnen wanneer het even flink regent. Na een tweede bak koffie ga ik opnieuw de stad in. Inmiddels is het droog dus ik kan nu de oude stad in en daar op mijn gemakje rondkijken met behulp van een kaart van de stad. Tallinn is een oude hanzestad en een heel erg kleurrijke en schilderachtige stad. Het oude deel althans en daar wandel ik rond. Eerst omhoog bij een oud slot waar vandaan er een schitterend uitzicht over de oude stad is. Vervolgens geleidelijk omlaag lopend door smalle straatjes, door nauwe doorgangetjes. Lopend langs kerken, langs oude stadsmuren om uiteindelijk weer uit te komen op het grote plein Op het plein is goed te voelen dat het koud . Een frisse bries doet veel mensen diep in de kraag wegduiken. Ik ben blij dat ik een fleece en mijn binnenjas in de rugzak gepropt heb. Wie weet wat voor kou er de komende weken nog voor mij ligt. Ik duik ergens een klein restaurantje in om een sandwich te eten en een kop koffie te drinken. Dan weer naar buiten. Ergens hoor ik Nederlands spreken en er blijkt een gids uitleg te geven aan een groep omtrent de ornamenten aan de buitenkanten van de huizen. Een paar minuten loop ik mee maar dan geloof ik het wel en ga weer op mijzelf rondstruinen. Via een andere route loop ik weer omhoog om bij een uitkijkpunt nog foto's te maken. Wanneer het mooi weer zou zijn zou het vermoedelijk allemaal nog veel mooier, veel kleurrijker uit hebben gezien. Desalniettemin is Tallin gewoon een mooie stad. En ook een stad om ontspannen rond te lopen. Het grote plein, omringd met de kleurige oude huizen en waar de grote kerk staat is heel gezellig. Het is wel koud dus de terrasjes zijn redelijk leeg. Dat brengt voor mij wel het voordeel dat ik gewoon lekker kan fotograferen. Op het eind van de middag ben ik overigens wel zo kil dat ik even snel naar het hotelletje ga. Omdat het hotel zo dicht bij de oude stad ligt is het maar even lopen. Een lekker warme kop koffie in de lounge is mijn deel.

En dan weer naar buiten. Een hapje eten scoren. Omdat ik weinig zin heb om voor veel geld in de oude stad te eten ga ik vlak bij het station naar een Chinees restaurantje. Mixed fried rice (om alvast even aan de rijst te wennen) en banana pancake met ijs. En een grote pot Ests bier. Na het eten nog even een ommetje maken en dan naar het hotel. Inpakken en voorbereiden voor het vervolg van de trip. Wanneer ik aan het pakken ben kom ik tot de ontdekking dat ik de beker goed weggestopt had in de rugzak. Dus de vanmorgen gekochte beker was niet nodig geweest. Afijn, wie weet maak ik tijdens de reis iemand anders er nog blij mee en daarnaast heb ik daardoor ook een stukje van Tallin gezien waar ik anders niet geweest zou zijn.

En dan morgen. Op naar Rusland. Vol verwachting klopt mijn hart. Ergens gaat voor mijn gevoel de reis nu echt beginnen. Alhoewel dat natuurlijk ook onzin is. Want tot nu toe heb ik landen aangedaan waar ik nog nooit was. Behalve vanuit trein en bus heb ik natuurlijk van de landen maar weinig gezien met uitzondering van de bezochte steden. Warschau, Riga en Tallin. Heel nieuwsgierig ben ik naar Sint Petersburg. De komende dagen zal ik weten hoe die stad er uit ziet.

Overigens, iedereen bedankt voor de vele reacties hier en de vele reacties op Facebook. Wanneer ik weer schrijf.. Wie shall see!!


  • 23 September 2014 - 19:15

    Veronica:

    Prachtig verhaal weer Piet. Ik lees tussen de regels door dat je geniet :-)

  • 23 September 2014 - 19:34

    Roelie:

    Wat weer heerlijk leesvoer!! En nu Rusland...Kijk uit naar je volgend verslag...

  • 23 September 2014 - 20:27

    Sonja:

    Piet

    Was weer erg leuk om te lezen.

  • 23 September 2014 - 21:56

    Marcel:

    Piet, beker vergeten, dan nieuwe kopen om vervolgens er achter te komen dat de oude beker in je rugzak zit
    Dat krijg je eenmaal als je 60 bent

    Geniet lekker, ik lees met genoegen je belevenissen

    Mm

  • 24 September 2014 - 09:56

    At Scholtens:

    Wie verre reizen doet, kan veel verhalen, Piet!

  • 24 September 2014 - 13:18

    Silvia Schumer:

    Hallo Piet, via facebook van Roeli lees ik jouw verslag. Wat leuk!!!
    Je bent dus nog steeds aan het reizen, geweldig. Heb met veel plezier je verslag gelezen, blijf het in de gaten houden. Leuk! Nog heel veel plezier en geniet ervan.
    hartelijke groeten van je oude korfbalmaatje, Silvia Schumer

  • 26 September 2014 - 21:59

    Harm Jan Hospers:

    Erg interessant om de verhalen te lezen Piet. Leuk om te zien dat je er zo van geniet.
    Erg leuk.

  • 27 September 2014 - 22:30

    Sonja:

    Was weer een top verhaal om te lezen
    Gttjs sonja

Tags: Tallinn, estland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Estland, Tallinn

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 51816

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: