De Transmongolië - Moskou naar Irkutsk, dag 3 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Piet Laan - WaarBenJij.nu De Transmongolië - Moskou naar Irkutsk, dag 3 - Reisverslag uit Irkoetsk, Rusland van Piet Laan - WaarBenJij.nu

De Transmongolië - Moskou naar Irkutsk, dag 3

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

08 Oktober 2014 | Rusland, Irkoetsk

Ergens in de nacht word ik opnieuw wakker. In de coupé is inmiddels ook een Russisch stel. Hun Engels bestaat uit yes and no. Maar dat is net zo goed als mijn Russisch. Da en njet. Oh en ik weet ook wat dank je wel is, maar dat ben ik ten tijde van het schrijven even vergeten. Ik zie dat het buiten nog donker is en glij weer in een slaap. Wanneer we opnieuw stil staan word ik weer wakker. Ik kijk op mijn telefoon hoe laat het is en zie dat het kwart voor 8 is. Lokale tijd, maar hoe relatief is tijd. Ik besluit nog een half uurtje te blijven liggen en word een uur later weer wakker. Opstaan maar omdat ik toch na de treinreis de Moskou tijd achter mij moet laten. Elke stop staat steeds aangegeven in Moskou tijd en telkens zit ik weer te rekenen hoe laat we ergens aankomen. Wanneer we ergens stoppen en ik mijn telefoon even aanzet spring die automatisch naar de plaatselijke tijd.

En dan begint opnieuw het treinleven. Van mijn laatste volle dag in de trein. Ik ga op het gangpad zitten. Pak een volle mok met thee en ga even wat naar buiten kijken. Buiten nog steeds hetzelfde landschap. Eerst nog in een lichte nevel gehuld maar geleidelijk wordt het buiten ook helder en het lijkt er op dat het een heel zonnige dag wordt. De trein rolt verder door het Russische land. Het lijkt er soms een klein beetje op dat er wat meer dorpjes langs het spoor liggen. Houten huisjes, of vervallen ogend met een bruine kleur of in een kleur geschilderd. Verder lijkt het er buiten op dat het geleidelijk ook wat heuvelachtig aan het worden is. Nog wel veel bomen, uiteraard, maar nu groeiend tegen hellingen. Verder is de de ochtend weinig spectaculair. Naar buiten kijken, wat drinken en vooral niets doen. De rit naar Krasnoyarsk is redelijk lang. Hoe lang weet ik niet meer. Ook niet belangrijkijk wanneer je de enorme afstand in ogenschouw neemt. In Krasnoyark een stop van ongeveer 20 minuten. Genoeg om een paar foto's te maken op het station, wat eten en drinken te kopen en een sigaretje te roken met de Engelssprekende Rus.

Omdat ik gisteren had gemerkt dat de foto's erg aansloegen vroeg ik het Engelssprekende stel of zij ook wat foto's wilden zien van Nederland. En al heel gauw zaten we met z'n vijven te kijken, inclusief de medepassagiers uit mijn coupé. Leuke verpozing zo in de trein. Even later kreeg ik een drankje aangeboden van de Rus in mijn coupé en van zijn vrouw een broodje met een soort jam er in gebakken.

En toen moest ik uiteraard ook zijn foto's bekijken. Op zijn mobiele telefoon. Russen die ergens buiten wonen, of was het hun buitenhuisje wat ik zag. Een zelfgebouwde sauna, een banja. Mooi verzorgd grasveld, mooie waterput Na het eten gingen de Russen lezen, ik wat schrijven en was het in de trein verder rustig. Waarschijnlijk iedereen bezig met een middagdutje.

Verrassend was dat er ineens ergens in de middag een vrouw binnenkwam met een biljet voor onze coupé. misschien ergens verkeerd in een coupé gezeten. De Russische dame installeerde zich en vervolgens op haar bed liggen. Tijdens de verdere rit heeft ze verder weinig gezegd. Hoewel ik op zeker moment erachter kwam dat ze ook Engels sprak. Omdat mijn rugzak onder een van de lage slaapbanken lag van het stel dat door moet naar Ulan Ude en ik zelf de trein eerder moet verlatenvroeg ik de Engels sprekende jongen of hij mij even wilde helpen te vertellen. Mijn vraag: "Ik moet er uit in Irkutsk. Misschien is het handig mijn rugzak in de vrije ruimte te leggen zodat ik u morgenvroeg niet hoef wakker te maken". Nou dat bleek helemaal geen probleem. Ze maakte een beweging dat ik haar wakker kon schudden en dat de bank dan wel even omhoog kon. De nieuw aangekomen dame grinnikte even. Op mijn vraag "what are you smiling?" antwoordde ze in het Engels dat zij ook naar Irkutsk moest en dat de anderen toch wel wakker zouden worden.

Buiten verandert het landschap geleidelijk. Het wordt wat meer heuvelachtig. En voor mijn gevoel liggen er op dit stuk ook meer dorpen langs het spoor. Ik sta in het gangpad en maak geregeld een foto door het raam. Verder lijkt het erop dat veel mensen een middagslaapje houden. Ik kruip in de middag ook op mijn slaapplek en ga liggen lezen op mijn e-reader. En ja hoor, zoals het bij een ouder iemand hoort val ik ook voor een half uurtje in slaap. Wanneer ik wakker wordt pak ik een potje noedeelsoep, haal heet water uit de samovar. De Russische dame die op de plek bij het raam ligt gaat meteen naast haar man zitten en wijst ook meteen dat ik bij het raam moet gaan zitten om te eten.wat ik uiteraard dankbaar aanvraard.

Niet erg veel later koop ik op het station van Ilanskaja, wie heeft daar ooit van gehoord, nog iets te snacken en dan weer de trein in. De laatste stop bij daglicht.

Na het eten en de stop ga ik nog een rondje door de trein lopen. Ik loop een aantal wagons door. Het lijkt er echt op dat ik een van de weinige westerse toeristen in de trein ben. T erug bij mijn coupé ga ik boven op mijn bed zitten en de georganiseerde bende die ik daar heb aangericht opruimen en al inpakken in het kleine rugzakje. Dingen die in de grote rugzak moeten leg ik klaar om dat voor vertrek uit de trein te doen. En vervolgens ga ik opnieuw iets lezen en strek nog 1 keer de benen wanneer de trein stopt rond een uur of 10 in de avond. En dan gaat mijn laatste nacht in, in de trein. Wanneer die morgenvroeg in Irkutsk aankomt heb ik tijdens deze treinreis 20 stations aangedaan. Inclusief die van Moskou en die van Irkutsk. Met een totaal afgelegde afstand van 5153 kilometer.

Tags: Irkutsk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rusland, Irkoetsk

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 367
Totaal aantal bezoekers 51928

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: