Mijn dagen in Beijing - Reisverslag uit Datong, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu Mijn dagen in Beijing - Reisverslag uit Datong, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Mijn dagen in Beijing

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

20 Oktober 2014 | China, Datong

En dan zit ik in de trein naar Datong. Op naar een geheel nieuwe bestemming waar ik nog nooit eerder was. Beijing was voor mij een bekende plaats om te verblijven na mijn reis door China van 2010. Gelegenheid dus om mijn verhaal van de afgelopen 2 dagen weer aan mijn tablet toe te vertrouwen.
Na 's avonds in het hotelletje een biertje gedronken te hebben met 3 Duitsers ben ik toch nog redelijk op tijd gaan slapen. Verlangend naar een bed na 30 uur in de trein. Omdaarna redelijk op tijd op te staan en Beijing te gaan verkennen. Met een kaartje, gekregen van het guesthouse, in de hand, loop ik in de vroege ochtend door Beijing. Waar het re latief rustig op straat is. Winkeltjes die gesloten zijn. Kleine eetgelegenheden die al open zijn. Om mijn dagen in gepaste stijl te beginnen ga ik ergens zitten om een noodlesoep als ontbijt te nuttigen. Dan door naar het Tiananmen square. Op de weg daarheen kijken naar whet straatleven in Beijing. Straatvegers, mensen op fietsen. Ergens kom ik een grote groep mensen tegen die in felgekleurde kleden lopen. Ik kan niet thuisbrengen wat het is. Even verderop staat een bruidje met een boeket in haar handen te wachten. Haar aanstaande echtgenoot komt eveneens aanlopen. Ik vermoed dat de groep mensen in gekleurde kleding ook een bruiloft hadden. Maar hoe kan ik dat zeker weten wanneer ik het niet vragen kan met mijn kennis van de Chinese taal? Omdat ik rustig loop, onderweg regelmatig blijf staan om een foto te maken, loopt het al tegen elven wanneer ik bij het Tiananmen square kom. Ik moet echter eerst de enorme brede straat over. Dus ondder de grond door. Wanneer ik de voetgangerstunnel in ga moet mijn rugzakje eerst door een röntgen apparaat. En zelf moet ik door poortjes van beveiliging. Iedereen die het plein op wil moet eerst via beveiliging dus. Bang als de Chinese overheid is dat er ongeregeldheden plaatsvinden op het plein zeker omdat 2014 het jaar is dat het 25 jaar geleden is dat de tanks op het plein kwamen om de studentenopstand van 1989 te onderdrukken. Op het plein is het een gezellige drukte ook al omdat het weekend is en veel Chinezen van de gelegenheid gebruik maken naar het plein te komen. Bij de vlag schildwachten. Aan de andere kant van de weg de roodbruine tempel waar de ingang van de verboden stad is met ervoor een grote afbeelding van Mao. Ook op het plein een aantal grote bloemenperken met felkleurige bloemen. Ergens op het plein een enorme bloemenmand. Uiteraard met bloemen. Midden op het plein een grote pilaar, een momument voor... Weet ik niet. Aan de andere kant van het plein het mausoleum waar Mao opgebaard ligt. Met voor de ingang rijden mensen. Met gemak een rij van een halve kilometer met mensen die Mao willen zien. En tussendoor overal mensen. Oude mannetjes, oude vrouwtjes, samen met hun familie. Kinde ren met vaders en moeders en Chinezen die allemaal elkaar fotograferen met of bloemen, of Mao, of met iets anders als achtergrond. Op het plein word ik aangesproken door een Engelssprekend Chinees meisje die een babbel begint. Eindigend met de vraag of ik mee wil naar de Temple of heaven en onderweg ergens thee, koffie of een biertje wil drinken. Iets wat mij de komende 2 dagen ettelijke keren overkomt. Een vrouw of een stel die een praatje beginnen, telkens goed Engels sprekend en steevast ergens iets willen drinken. Eén keer zeg ik meteen dat ik al koffie heb gehad en enigszins beledigd loopt een stel meteen door. Op het plein nog even een fles water en een snickers gekocht. Snickers eten ze hier waarschijnlijk niet veel want de chocolade is enigszins wit uitgeslagen.

Opnieuw ga ik onder de weg door om The Forbidden City te bezoeken. Hier lijkt het helemaal een drukte van belang. Ik koop een kaartje, koop een plattegrond en een boekje allebei in het Engels en ga de Verboden stad in. De oude stad vanwaaruit de leiders van de diverse dynastieën het oude Chinese rijk bestuurden. Uren door de Verboden stad gedwaald. Geleerd dat er een enorme steen van de regio Sjanghai naar Beijing verplaatst is in de winter. Door water op de grond te gooien, te laten bevriezen en over het ijs de steen voort te slepen. De Verboden Stad heeft een flinke geschiedenis met veel mooie gebouwen. Veel foto's gemaakt. En ook ergens een Chinese lunch genuttigd. Gezeten tussen de mensen die op lange rijen banken rusten, eten of gewoon zitten te s,apen. En ik daartussen met mijn Chinese fastfood maaltijd. Die ik verorber met Chinese mensen die kijken of ik mijn eten ook kauw. Aan het eind van de middag de Verboden Stad weer uit en weer terug naar het Tiananmen square. Op het plein beginnen zich rijen mensen te vormen rondom vlakbij de vlag. Er is een afzetting van touw en achter de touwen staan miliatairen strak in de houding. Met mijn lengte kan ik goed zien wat gebeurd en ook nog wat foto's maken. Wanneer het strijken van de vlag achter de rug is rijden er een aantal politie auto's en busjes luid toeterend langs de afzettingen. Het plein wordt schoongeveegd. Letterlijk van het afval. En figuurlijk van alle mensen die zich nog op het plein bevinden. Om met de metro een beetje makkelijk terug te komen moet ik eerst ergens helemaal naar de andere kant van het plein en vervolgens naar het guesthouse en daarna in een klein tentje mijn maaltijd eten.

's Avonds geprobeerd mijn verhaal op internet te zetten wat met geen mogelijkheid lukte. En daarna met dezelfde Duitsers van gisteravond een paar blikken bier soldaat gemaakt om rond 12 mijn bed in te duiken.



En dan de dag van het bezoek aan de Chinese muur. Geen zon, licht bewolkt, slecht zicht. Smog! Beijing is bedekt met een dikke laag smog. In een busje met allemaal buitenlanders. Engelsen, Australiërs, Italianen en een Maltees stel. En onzreisleidster is een donkerharige, spleetogige jongedame die even kort over de muur verteld en dan zegt: "You can take a rest now, we are there in 1,5 hours". Buiten een geelachtige lucht waar de zon poogt doorheen te schijnen maar wat helaas niet lukt.

Bij de muur hebben we 3 uur de tijd en samen met het stel uit Malta en een Italiaans vrouwtje laten we de rest achter en gaan op weg naar het steilere deel van de muur bij Mutyanju. Helaas, ook hier is het zicht niet echt goed. Smog, fog, ik seet het niet maar de prachtige vergezichten die ik ken van een aantal jaren eerder zijn niet te zien. Af en toe kun je wel redelijk ver kijken maar dan met name van hogergelegen plaatsen. Desalniettemin blijft het een onvoorstelbaar mooi bouwwerk. Ongelooflijk dat dit gebouwd is met gewoon mensenhanden. Maar zelfs vroeger had men daar genoeg van.

Dan weer terug naar Beijing. Met in eerste instantie de bedoeling naar het Summerpalace te gaan. Kijkend op mijn phone voor de tijd besluit ik mij af te laten zetten bij de Temple of Heaven. Maar helaas voor mij, alle passagiesr worde bij hun hotel gedropt. En zo maak ik een hele trip door Beijing. En kan ik vanuit de bus zien wat voor ongelooflijk gigantisch grote stad het is. Met enorm veel hoge gebouwen, met ongelooflijk veel schreeuwende reclames, met ongelooflijk veel verkeer. Ook op deze zondagmiddag. En dan is het al laat wanneer het Maltese stel en ik bij de Temple of Heaven aankomen. Een kaartje gekocht. Rustig door het park naar de ingang slenteren. En bij de eigenlijke ingang laat ik mijn kaartje zien, wordt er iets gezegd van closed en gaan 2 houten deuren voor mijn neus dicht.

Met de subway terug naar mijn guesthouse. Snel even proberen weer mijn verhaal te plaatsen op internet. Om dat uiteindelijk pas voor elkaar te krijgen nadat k per mail mijn lieve nichtje Samenta het verhaal toegestuurd heb. Dank je wel daarvoor nog :-)

En dan nu dus in de trein. En vanavond in Datong waar ik morgen verblijf. Het nieuwe onbekende China is voor mij begonnen.

  • 21 Oktober 2014 - 00:24

    Ties Molenhuis:

    Wat een belevenissen in zo'n korte tijd. Fantastisch om je verhalen te lezen. Hartelijke groet, Ties

  • 21 Oktober 2014 - 22:50

    Yvonne Top:

    ga zo door Laantje, het lijkt wel een jongensroman :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Datong

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 51838

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: