Beijing en dus China - Reisverslag uit Peking, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu Beijing en dus China - Reisverslag uit Peking, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Beijing en dus China

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

19 Oktober 2014 | China, Peking

Een onrustige nacht in Mongolië. ik ben vroeg wakker want ik wil mijn trein niet missen naar China. Despullen zijn de vorige avond al in de rugzak gepakt. Samen met Sarah uit België ga ik naar het station. En daar ontmoet ik een oude bekende. Charlotte, met wie ik ook al in de trein van Sint Petersburg naar Moskou zat. Na 3 3 spontane zoenen op mijn wangen stappen we in de trein. In een wagon waar ook veel Nederlanders zitten. En oh verrassing, Charlotte en ik komen wederom in dezelfde coupé. De andere 2 in de coupe zijn Line en Bart uit België die bezig zijn aan een wereldreis. We installeren ons in de coupé en maken een praatje met elkaar. En dan laten we het koude Ulan Batar achter ons. Even de coupés langs om kennis te maken met wat mensen. Een praatje dat voornamelijk gaat over wat je al gedaan hebt, wat je beleefd hebt tijdens de dagen in Mongolie en eerder tijdens de reis. In de trein ook maar eerst ontbijten. In Ulan Batar heb ik bij een bakery een paar broodjes gekocht en ergens anders een smeerworstje. Mijn broodje deel ik met Bart terwijl we intussen wat babbelen. Buiten is het landschap in het begin heuvelachtig en dat landschap gaat geleidelijk over in een meer vlak droog woestijnlandschap. En zo zal het de rest van de dag blijven. Uitgestrekt en uur na uur een kaal landschap. Af en toe wat paarden en later zelfs wat kamelen. Niet ver van de spoorlijn verwijderd ligt ook nog een weg en wanneer de weg redelijk dicht langs het spoor loopt zien we ook sporadisch een auto rijden. De tijd wordt doorgebracht met lezen, Line en Bart spelen een spelletje, Charlotte kijkt een film op haar tablet en ikzelf lees wat. Er zijn weinig stops dit keer. Een mooie trein met een restauratie waar we geen gebruik van maken. Bij de stops, die overigens een minuut of 20 duren even de trein uit om de benen te strekken. De anderen in de coupé doen af en toe ook een dutje. En zo verstrijkt de dag in de trein die urenlang door de woestijn blijft rijden. Ik vraag mij af wat je doet wanneer je hier ergens geboren wordt. Voor mij moeilijk om voor te stellen dat je je hele leven of in een dorp of in een gertent in de middle of nowere blijft wonen en leven. En toch zal het ongetwijfeld gebeuren. Vanuit de trein een mooie zonsondergang die eindigt met een rode hemel aan de einder. Van mijn overgebleven Chinese geld tracteer ik mijn coupé genoten op een biertje. Dat alles na mijn avondmaaltijd bestaande uit een noodlesoep. En dan komt de stop aan de grens. Papieren die ingevuld zijn moeten weer overhandigd worden. Papieren die soms gewoon in het Chinees uitgereikt zijn. En dan met de papieren van iemand anders, die het formuier wel in de Engelse taal heeft, invullen. Hoewel het wederom veel wachten is gaat alles op een wat vriendelijker manier dan aan de grens met Rusland en Mongolie. Het is al later in de avond wannneer onze trein ergens op een station heen en weer gerangeerd wordt. De spoorbreedte van Mongolie en van China zijn verschillend. Dus moeten er andere wielen onder de trein. De trein wordt een soort hal ingereden en daar neergezet tussen een soort heftafels. Wanneer er een ander deel van de trein naast het deel van onze trein neergezet wordt is goed te zien hoe dat allemaal te werk gaat. Het is inmiddels later op de avond geworden en in onze coupé maakt iedereen zich gereed om te gaan slapen.

En dan de volgende morgen. Wakker worden, naar buiten kijken en weten dat je nu door China raast met de trein. Het landschap is inmiddels totaal anders geworden. Heuvelachtig, soms bergachtig en op sommige plekken vruchtbaar. In het deel waar we rijdenkun je bij het passeren van dorpen of stadjes duidelijk zien dat we Mongolië verlaten hebben. Eén keer passeren we een plaatsje waar een soort vestingwallen omheen gebouwd zijn. Daartussen zicht op de bouw van Chinese tempels. Af en toe rijdt de trein door een spoortunnel. Over een redelijk lange afstand. Buiten uitzicht op best mooie wegen.

De ochtenduren brengen we ook luierend, lezend en pratend door. Van Charlotte hoor ik dat zij op 1 november jarig is, dus 2 dagen na mijn verjaardag. Nog een tijdje samen wat gebabbeld. Zij is een innemende jonge dame die ook een aantal weken door China zal reizen en dan Zuid-Oost Azie zal verkennen.

En dan het sein dat we nog 1 keer naar het toilet kunnen. Wat dus inhoudt dat we Beijing aan het naderen zijn. Om ons heen vaak hard geklets van andere Nederlanders. Ik moet zeggen dat mijn reisgenoeten, Line, Bart en Charlotte leuke mensen waren om de coupé samen mee te delen.

En dan alleen maar huizen, appartementenflats en geen landerijen meer. Beijing! De trein stopt op Beijing Main Station. We stappen uit. Ik wens Line en Bart een goede reis en met Charlotte samen loop ik in de drukte het station uit. Bij de uitgang moeten we ook ons treinkaartje laten zien, of afgeven. Ik weet het eigenlijk niet. Ik heb mijn rugzak op mijn schouders hangen en mijn kleine rugzak voor mij. Ik heb geen zin nu te gaan graven naar het treinkaartje. Maar als ik, heel zielig kijken, handen gespreid, een gebaar maak dat ik niet weet waar mijn kaartje is mag ik zo doorlopen. Op het plein voor het station een enorme drukte van de vele Chinese reizigers die overal vandaan komen en ook, overal naar toe gaan. We kijken naar een uitgang en komen dan bij desubway, de metro van Beijing. Ik heb nog helemaal geen Chinees geld en Charlotte is zo lief voor mij een kaartje voor de metro te kopen. Zij moet een andere lijn hebben dan ik. Dus nadat we met de roltrap omlaag zijn gegaan nemen we wederom afscheid. De bijna 40 uur die we samen gereisd hebben waren leuk Charlotte, ook al heb je veel geslapen :-)

En dan ga ik mijn rondje maken met de metro. En ik was zo stom om via internet te gaan zoeken waar het hotelletje was. Zodat ik uiteindelijk op een verkeerde halte uitgestapt ben. Weiliswaar in de buurt van waar ik moest zijn, maar ver genoeg om even te moeten dwalen door de hutongs, de oude wijken met smalle straatjes in Beijing. Op een gegevn moment sprak ik 2 jongedames aan in het Engels. Ze begonnen te giechelen dus ik maar verderlopen. Even later liepen ze mij weer achterop en probeerden toch wat Engels te babbelen. Met een mobiel mijn bestemming gezocht en zo leverden ze mij netjes af bij mijn hotel, de Beijing Hutong Inn. Midden in de Hutongwijken.

In het hotel kon me eerst geen boeking vinden. Omdat ik niet de naam van mijn paspoort had gebruikt maar geboekt had als Piet. Nou ja, alsof Piet ook geen Pieter is.

Dan geld wisselen. Even wat cash omzetten naar yuans. "You have to wait one hour sir". Tsja, weinig andere keus want het is vrijdag en ik weet niet of er op zaterdag banken open zijn.

En dan de omgeving verkennen. Vlakbij de Bell Towers, vlakbij het Houhaimeer, vlakbij wat straatjes waar restaurantjes zijn, waar een straat is waar voornamelijk Chinese jonge mensens flaneerden. Links en rechts winkeltjes, eetgelegenheden. Ik voel mij meteen op mijn gemak. Weet waar ik zit in deze enorme stad en kan gemakkelijk naar de centrale plekken. In een redelijk goed uitziend restaurant ga ik ook lekker eten. Eten, iets waar ik mij al op had verheugd tijdens mijn verblijf in China. Een heerlijke maaltijd. "This is little bit spicy sir". Niet erg, ik zal wel vaker spicy eten deze weken denk ik. Morgen eerst Tian An Men Square en de Forbidden City bekijken. Ik ben weer terug in Beijing


  • 19 Oktober 2014 - 13:50

    Jeannet:

    Weer enorm geniet van je reisverslagen Piet :)

  • 19 Oktober 2014 - 13:51

    Roelie:

    Hoi Pieter, wat weer een prachtig verslag...veel plezier in China!

  • 19 Oktober 2014 - 15:54

    PieterBakker:

    Pierre,
    Wat ben je toch een verwend omdat allemaal te kunnen meemaken.Ik heb
    je al een week niet meer gehoord over foto's maken, heb je je toestel weer
    ergens laten liggen?? Dan zul je terug moeten.
    Veel plezier de laatste 26 dagen.

  • 19 Oktober 2014 - 19:36

    Esther Nijp:

    leuk om je gevolgen tijdens je mooie reis!
    Gisteren kwam ik Theo Horsten tegen op een verjaardag van mijn schoonzusje en was zeer nieuwsgierig wat onze connectie is.....leuk dat je zo vele bekenden hebt die elkaar ook weer kennen.in dit geval een oud collega van jou hè? Grappig,goede reis en geniet ze.

  • 19 Oktober 2014 - 21:42

    Marcel:

    Het blijft een genoot om je verhalen te lezen en te zien hoe je geniet
    mm

  • 19 Oktober 2014 - 23:22

    Veronica:

    Ik heb weer genoten van je verhaal!

  • 20 Oktober 2014 - 12:20

    Jeanette Hofman-Ettema:

    Hoi Piet, wat heerlijk om zo een beetje met je mee te reizen ! Je schrijft op een manier dat je er een beetje een voorstelling van kan maken. We volgen je in ieder geval. Een goede reis en tot het volgend verslag.

  • 20 Oktober 2014 - 16:41

    Roelof:

    en ik heb je verhaal gelezen en dan denk je dat je het voor je ziet. je schrijft het herkenbaar. dan scroll je naar beneden en dan lees je dat je andere volgers dat ook hebben. Stop maar bij P&O en meld je maar aan bij Columbus. :)
    veel plezier verder en tot later

    roelof

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 51832

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: