Mijn nieuwe China.. Datong en Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu Mijn nieuwe China.. Datong en Pingyao - Reisverslag uit Pingyao, China van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Mijn nieuwe China.. Datong en Pingyao

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

22 Oktober 2014 | China, Pingyao

Voor mijn reis begon heb ik in Nederland via Your Planet Travel een trip geboekt vanaf Beijing naar Datong met bezoek aan de Yungang Caves en de Hanging Monastry. Met name de laatste ligt een flink stuk buiten Datong. Na aankomst werd ik opgepikt door een chauffeur en naar mijn hotel gebracht. Toen we de oprit naar het hotel opreden viel mijn mond open van verbazing. Een zeer luxueus hotel voor mij. Felle verlichting, een parkje met paardjes van steen voor mij. En zo loop ik even later met mijn rugzak de lobby in van het hotel. Een zeer luxueuze kamer. Was de kamer in het Khongor guesthause in Mongolië nog leger dan mijn bovenkamer, deze kamer is zeer luxe. En dan snel eten. Voor 50 yuan een lopend buffet waar ik mij veel gerechten goed liet smaken. Alleen de gerechten die wat leken op de koppen van gevogelte heb ik voorbij laten gaan.

De reis van Beijing was in een softsleeper klasse. Op tijd vertrekken met de trein en deels terugzien van de treinrit vanaf Mongolië. maar ook het landschap nu kunnen zien wat in de nacht toen voorbij was gegaan. Eerst bergachtig, waarbij de trein onder tunnels doorreed. Later valleien waar een enorme monocultuur van maïsbouw plaatsvond. Echt enorm veel maïs. Hier en daar een boer aan het werk met op de achtergrond lage bergen in het zonlicht. Zon was er weer te zien na de smog in Beijing.

De dag na aankomst werd ik 's morgens opgehaald door een chauffeur met een gids. Om eerst een rit te maken door Datong. Een stad van "slechts" 1 miljoen inwoners. Modern met een vestingmuur die helemaal nieuw neergezet werd. Vervolgens eenrit over een snelweg, beide kanten 3 banen, waar nauwelijks verkeer over reed. Ik vroeg mij af waar die hangende kloosters wel niet moesten zijn. Tot opeens in de heiige lucht contouren van bergen opduiken. En dan zijn we bij het klooster. Gebouwd tegen de wand van een behoorlijk steile helling. Grotendeels staande op lange palen. Helling is misschien niet eens het juiste woord. Gebouwd tegen een berg, tegen een afgrond. Er loopt een pad naarhet klooster. Het klooster zelf is niet eens echt spectaculair maar de ligging, de bouw is echt uniek. In het klooster trappen op waarbij er niet een goede bescherming is. De houten reling komt niet eens tot aan mijn heupen en wanneer ik omlaag kijk zie ik een enorme diepte. Het is gebouwd ter beschrming van overstromingen van de rievier die uit de canyon er vlak achter komt. De gids, ik mag Tracey zeggen, geeft mij uitgebreid uitleg. De Chinese naam van Tracey is mij trouwens ontschoten. Neem mij niet kwalijk! Dan weer richting Datong waar we een zeer uitgebreide lunch hebben. En dan na de lunch naar de Yungang grotten. Een zeer oud grottencomplex daterend ergens van 460 na Christus. Een boedhistisch grottencomplex dat voor een groot deel uitgehakt is in de rotsen. Met echt ongelooflijk veel boedha beelden. Het mooiste beeld mag niet gefotografeerd worden omdat dat beeld nog in zeer goede staat is met veel kleur erop. Een boedha van 17 meter hoog, uitgehakt door mensenhanden in een rots. Van Tracey krijg ik een zeer uitgebreide uitleg. Die zal ik jullie besparen. En ach, ik heb het ook niet allemaal onthouden. Overigens, zij gaf de gehele dag een leuke en interessante uitleg over van alles en nov wat. Over de mensen in China, over Datong, over het klooster en over de grotten. En na dat alles bedankte ze mij zeer uitgebreid. Gaf mij heel veel goede wensen mee voor mij reis en de rest van mijn leven.

En dan word ik door de chauffeur afgezet bij een hotel naast het station gelegen waar ik mijn rugzak een paar uur kan stallen. Een stukje Datong ingelopen, een hapje gegeten en nog even staan kijken bij een uitvoering van een "soort steps" van Chinese dames. Een aantal in mooie rode kleding en steeds meer vrouwen en enkele mannen die aansloten en mee deden begeleidt door een trommelaar en een aantal mannen met koperen ritme instrumenten. Dan naar net station en wachten op de trein. Op het station een dronken man die steeds luid verhalen stond ge verkondigen. Zijn vrouw die hem af en toe een paar stompen gaf en uiteindelijk met de trei meeging. Met achterlatjng van de man die de rest van de avond bleef "proclameren".

De trein dit keer een hardsleeper. Open coupés met 3 bedden boven elkaar aan weerszijden. En zo zal ik mijn verdere treinreizen door China maken. Tegen half 12 vertrekken om rond 6 uur wakker gemaakt te worden. De "conducteur" neemt de treinkaartjes in van iedereen. Je krijgt er een plastic pasje voor terug en hij weet zodoende wie er wanneer uitmoet en wie hij dus wakker moet maken.

En dan sta ik in de vroege ochtend in Pingyao. Een stad die op de werelderfgoedlijst staat. Een kleinere stad met slechts een half miljoen inwoners. Een kleine stad die een deel heeft wat door vestingwallen ommuurd is. En binnen in de staat is heel veel in de oude staat. Eerst even naar de bank even zorgen dat ik voldoende voorraad yuans heb voor de komende tijd. Dan teruglopen naar het oude deel en onderweg hier en daar een foto makend. Van een sleutelmaker, van een bromfietsreparateur, van een vrouwtje die lekkere di gen staat te bakken. Niets gebeurd binnen, alles vindt plaats op straat. De rest van de dag breng ik door in het oude stadje. Met zeer leuke en gezellige straatjes. Met de rode lampionlampen overal. Met de pagodes op diverse plekken. Het is zeer zeker toeristisch maar ik ben in een periode op reis dat het niet extreem druk is. Pingyao is echt een schitterende, leuke en gezellige stad. Ook heb een kaartje gekocht zodat ik 3 dagen lang alle bezienswaardigheden ook van binnen mag bekijken. Jammer dat ik er maar 2 dagen ben. In de avonduren zijn in het centrale deel al de lampionlampen verlicht. Evenals veel pagodes.

Lekker eten, proeven van de locale lekkernijen. Met name de lunch was heerlijk. Een vleesgerecht met rijst. In het vlees is wel iets meer te vinden dan wij Nederlanders gewend zijn. Maar dat mag de pret niet drukken. Op straat zijn verder veel Chinese toeristen. Die, uiteraard, weer heel veel foto's van elkaar maken. Helaas is het internet in China zo uitgeknepen dat het mij niet lukt foto's te plaatsen. Dat zal dus een klusje worden voor na de reis.

En dan weer, met een fles bier, mijn verhaal schrijven. Nee ik schrijf op de tablet en drink af en toe een slok bier. Morgen wederom een dag Pingyao.

  • 22 Oktober 2014 - 18:15

    Roelof:

    Volgens mij is Marloes ook in datong geweest. Zal het er morgen met haar over hebben. piet, van harte gefeliciteerd. Inmiddels is jouw dagboek meer dan 20.000 keer bekeken!

  • 22 Oktober 2014 - 21:05

    Marcel:

    weer een leuk verhaal, Ik lees dat je heerlijk hebt gegeten. Dat zal wel anders zijn geweest dan in de tenten in Mongolie
    mm

  • 22 Oktober 2014 - 23:21

    AtScholtens:

    Weer eeen leuk verhaal, Piet! Een totaal andere wereld laat jij ons zien. Prachtig!

  • 23 Oktober 2014 - 19:40

    Sonja:

    Hoi piet wederom was dit weer een leuk verhaal om te lezen.
    Grtjs sonja

  • 25 Oktober 2014 - 16:41

    Veronica:

    Prachtig verhaal weer Piet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Pingyao

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 51835

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: