Hotsebotse bussen - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Piet Laan - WaarBenJij.nu Hotsebotse bussen - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Hotsebotse bussen

Door: pietvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Piet

08 November 2011 | Myanmar, Hsipaw

Min gala ba. En een goede middag vanuit Hsipaw. Met kleine oogjes van de slaap even proberen "snel" een verslagje te schrijven.
Gisteren een relaxte laatste dag in Nyaunswe gehad en tegen 3 uur weer bij het guesthouse om de rugzak op te halen voor de tocht hierheen.
Met de rugzakken op, op weg naar het busstationnetje. Althans wat er voor door moet gaan. Gewoon een paar kleine busjes vlakbij de markt. We vragen wat het kost om naar het vertrekpunt van de airconbus naar Mandalay te gaan. Wanneer de chauffeur tegen ons 1000 zegt en tegen en van een lokaal iemand 500 ontvangt vragen we waarom dat is. Geen antwoord helaas. We lopen naar een brug die het dorp uitgaat en wanneer er een ander busjes stopt vraagt die meteen 500. Dus wij instappen en op weg naar de junction in Shwenyaung, een paar kilometer verderop. De chauffeur heeft een enorme gang op de weg vol kuilen en her is een echte hotsebotserit. Sylvain de Fransman zegt.. A bus for 500 en pain in the ass for 500.
Achter ons een busje met passagiers en een hoge stapel goederen. Zo hoog dat het haast onwaarschijnlijk is. In het busje ook nog mensen en aan de zijkant staat ook nog iemand.
Op de junction aangekomen stappen we uit en kijken even rond. We gaan een hapje eten bij een stalletje langs de weg. Rijst met kip en een ei en als muziek het gerochel van de toeschouwers die die gekke toeristen staan te bekijken terwijl ze eten.
We zijn op tijd en later blijkt dat de bus een stuk te laat is zodat we geruime tijd wachten. We vertrekken uiteindelijk ruim na 6 uur en gaan de nacht in onderweg naar Mandala. De bus is gelukkig voortreffelijk. Twee keer een stop om te eten waarbij ik de tweede keer alleen maar even naar het toilet ga en de maaltijd oversla bij de stopplaats.
En slapen die ik geloof ik ook wel alhoewel ik zeer regelmatig wakker ben hoewel de stoelen heel comfortabel zijn en ik veel beenruimte heb. De eerste uren een tocht door de in duisternis gehulde heuvels en later denk ik over een gewone vlakke weg. Ik heb de ogen dicht wanneer de bus plots stopt. Mandalay! Het schemert buiten en als ik uit de bus ben gaat ineens alles heel erg vlug. Joel en Sylvain aan wie ik een aantal dagen uitstekend gezelschap had blijven in Mandalay. We nemen afscheid van elkaar en het kan uiteraard tijdens dit soort reizen zo zijn dat we elkaar later ineens weer treffen.
Vervolgens vraag ik aan een jongen waar er een bus vertrekt naar Heipaal. Hij zegt vanaf een busstation een kilometer of 10 verderop. En even later rij ik in het ochtendlicht achterop een brommertje naar een ander busstation. Daar aangekomen staat er een minibusje op het punt te vertrekken naar Lashio (en komt dus langs Hsipaw) Zonder zelf maar enige moeite te hoeven doen zit ik even later weer hotsebotsend in een minibusje op weg naar mijn bestemming.
Na anderhalf uur een stop. Een vrouw die Engels spreekt zegt mij: We have breakfast. Dus even later ook een fried rice with a fried egg als ontbijt. En ik was wel weer toe aan een hapje.
Vervolgens zit ik een groot deel van de reis dommelend in het busje. Dan weer een korte stop voor de sanitaire behoeften. Er stapt een oud mannetje in het busje dat nu helemaal vol zit. Het oude mannetje biedt mij wat pinda's aan maar ik sla ze vriendelijk af. Dan maar iets anders denkt hij en afslaan kan ik het nu niet. Ik zit op een gifgroene zoetigheid te kauwen en wanneer dat op is krijg ik een zakje met geprepareerde vruchten in mijn handen geduwd. Een zurige smaak, even wennen maar in elk geval wel fris.
En dan voor ik er erg in heb sta ik even over 12 in Hsipaw.
Een guesthouse is hier snel gevonden. En ook eentje waarvan de eigenaar trekkingen organiseert. Dus morgen eerst een beetje wandelen in de omgeving. Het guesthouse geeft kaarten en dan ook kijken of ik daarna een trekking van 2 dagen en 1 nacht kan maken. Terug naar Mandala doe ik met de trein. En voor alle mensen thuis. Ik was even kijken waar het stationnetje is en de trein die om 3 uur binnen had moeten komen kwam pas tegen 4 uur aan. Dus geen reden tot klagen. De treinreis schijnt heel spectaculair te zijn dus die wil ik wel beleven.
Dadelijk douchen (de laatste douche was van gistermorgen een uur of 10 en het is nu bijna 5 uur 's middags)
Groeten en tot de volgende keer!!

  • 08 November 2011 - 08:44

    Map:

    Hoi Piet,
    Leuk om je belevenissen te lezen. Volgens mij heb je het zo wel naar je zin. Op naar het volgende verslag.

  • 08 November 2011 - 19:09

    Henk Meijer.:

    Potverdorie Piet je moet schrijver worden man wat een verhalen Godfried Bomans is er niks bij
    .Ga zo door ik geniet er van.
    Groet,n oet Delfziel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Hsipaw

Myanmar

Recente Reisverslagen:

25 November 2011

Op het eind.

18 November 2011

Tussenstop Yangoon

17 November 2011

Bagan

15 November 2011

De trein - Mandalay - de boot

11 November 2011

Trekking met Mister Bean
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 51829

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: