Op het eind. - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Piet Laan - WaarBenJij.nu Op het eind. - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Op het eind.

Door: pietvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Piet

25 November 2011 | Myanmar, Naypyidaw

In mijn vorige verslagje heb ik geschreven dat ik wel weer zou laten horen. Niet wetende dat dat pas helemaal op het eind van de reis zou zijn. Met alleen te vlucht naar Nederland nog voor de boeg. Ik ben gezond en alles is goed.

Met de gezondheid is het even niet lekker gegaan. Nadat ik op vrijdag in Yangoon aangekomen was wilde ik zaterdags dooreizen naar Malawmyine. Helaas. In de nacht liep ik echt weer helemaal leeg. Dus gewoon in het guesthouse gebleven en een dagje uitzieken. De hele dag thee drinken en bananen eten. De mensen van het guesthouse waren bezorgd en hulpvaardig en ook andere reizigers boden mij allemaal hulp aan. Maar ja, ik kon niets anders doen dan uitzieken.

Gelukkig een goede nacht erna en dus weer 's morgens de rugzak gepakt. Niet om naar Malawmine te gaan maar een klein beetje afwijkend plan.

's Morgens op tijd de bus gepakt naar het busstation en daar een ticket gekocht naar Kyaktiko. Om de golden rock te bezoeken. Een boeddhistisch "bedevaartplaats" voor heel veel mensen in Myanmar. Malawmine moet maar een paar jaar wachten. Een bustocht door een vlak deltagebied in Myanmar. Om vroeg in de middag in Kyaktyio aan te komen. Een klein plaatsje. Lekker rommelig, paar restaurantjes en paar guesthouses voor de toeristen en veel plaats voor lokale mensen om te overnachten.

In de hete en warme middag lekker in het dorpje gebleven en daar wat rondgehangen en foto's gemaakt. Best veel drukte omdat het zondag was.

Maandag vroeg in de morgen met een vrachtauto naar boven. De heuvels in. Gezeten in de achterbak van een kleine vrachtauto. Waarin allemaal balken overdwars liggen zodat er een man of 40 in de achterbak kunnen. En dan allemaal schommelend over de hobbelige weg naar de plaats waar het om draait

Daar aangekomen is het nog 3 kwartier tot een uur lopen naar boven. Onderweg naar boven allerlei huisjes waar fruit, frisdrank, bier en allerlei snuisterijen aangeboden worden. Met ook Japanners die terugkeren gezeten in een draagstoel. Die door 4 mensen zich naar beneden laten dragen. Boven ben ik verrast door het ruime en grote complex. Mensen zitten op de grond, te eten, te praten. Of gewoon te kijken naar de enorme gouden rots die echt op een randje ligt. Een kleine aardbeving en hij zal er volgens mij afvallen. Als die rots althans niet gefixeerd is. Volgens de overlevering ligt er hier een haar van Budha. Of die de rots op zijn plaats zal houden?? Ik weet het niet. Er komt ook een lange rij monniken aan die voor de golden rock gaan zitten en daar gaan zitten mediteren. Op diverse plaatsen staan er ook budhabeelden waar ook mensen voor gaan zitten bidden. Er waait onder de hete zon gelukkig een licht briesje zodat het iets koeler aanvoelt. De plek is lekker ontspannen en ik breng er een hele tijd door voordat ik vroeg in de middag weer afdaal. Tijdens het naar beneden lopen stop ik en ga ergens wat drinken. En krijg de kans om van allerlei langskomende lokale mensen, van monniken die afdalen of omhoog gaan, mooie foto's te maken.
Het is al een flink eind in de middag wanneer ik eindelijk in Kyatyio terug ben. Lunchen met een fles bier, lekker koud Myanmar bier.

Nog even in het dorp kijken en dan naar het guesthouse. Een douche nemen en het buskaartje wat een van de jongens zou kopen ophalen. Als ik die wil betalen zegt de jongen dat ik al betaald heb. Ik weet zeker dat dat niet zo is en geef hem het geld. Maar ik kan er niet aan ontkomen dat die gast mijn geld niet wil en het mij gewoon in mijn zak duwt. Dan maar niet niet.

Volgende dag doorgegaan naar Bago. Daar wil ik nog een dagje verblijven en wat pagodes bekijken. In Bago heb ik het slechtste guesthouse gehad van de hele trip. 7000 kyat wat ongeveer 10 dollar is. Maar wel behulpzame mensen. Dus de hele middag rondgetourd in een snikheet Bago en allerlei tempels bekeken. Ik moet toegeven dat ik best wel moe ben van al de pagodes. Maar ja, het hoort bij het land en ik ben er nu toch :) Het leukst was dat er een slangentempel was waar een enorme vette python onder een Boeddhabeeld lag. Levend en wel. De slang schijnt 1 x per maand een kip van een kilo of 8 te krijgen als voedsel.
Bago is mogelijk nog heter dan Kyakyio en ik ben blij dat ik een tentje vind waar ik grote glazen tapbier kan drinken. Daar ook gegeten onder genot van nog meer bier.

De volgende dag eerst even rondstruinen op de markt van Bago. Kleurrijk en vooral wat achteraf leuk om wat foto's te maken. Nog even in een monastery kijken en dan tijd om terug te gaan naar Yangoon.
Eerst wilde ik met de trein. Maar men kon mijn 10 dollarbiljet niet wisselen (ik als toerist moest 5 dollar betalen) en toen de trein ook nog eens 2 uur te laat zou zijn heb ik maar een lokale bus genomen om mij voor 1000 kyat terugbracht naar Yangoon.

Opnieuw naar hetzelfde guesthouse waar ik eerder was waar ik van het eind van de middag tot een uur of 11 's avonds met allerlei backpackers bier heb gedronken.

En dan de laatste dag. Samen met Monika, een Oostenrijkse Yangoon uit. Door simpel de rivier over te varen. Daar een ruime ochtend doorgebracht met het bekijken van een dorpje, een school, een klooster met een school, praten met monniken die geen Engels spreken en mij steeds weer gebak lieten eten. Nog even op een marktje kijken en toen terug naar het guesthouse. Als "ervaren" Myanmar reiziger kon ik Monika van advies dienen en zij ging wat dingen regelen terwijl ikzelf op het eind van de middag naar de Swedagon pagode ben geweest. Ondanks alle pagodes, deze is echte geweldig mooi, imposant, groot. Daar tot in het donker rondgehangen en lekker genoten van de ontspannen sfeer.
En als afscheid? Samen met een Engels onderwijzeres en Monika lekker gegeten bij een Thai. Om 11 uur slapen en het zit er dan op. Mijn vakantie is voorbij. Thuis komt er nog wel een nabeschouwing ennnnnn uiteraard de foto's!!

  • 25 November 2011 - 06:50

    Marcel:

    Goede reis piet,
    Ik dacht al waren blijven de berichten

  • 25 November 2011 - 06:50

    Marcel:

    Goede reis piet,
    Ik dacht al waren blijven de berichten

  • 25 November 2011 - 21:41

    Yvonne:

    Piet een hele goede reis, en ik ben zeer benieuwd naar de foto's!
    zie je maandag weer :-)

  • 25 November 2011 - 22:16

    Mira:

    Goede vlucht! Tot maandag. Mira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Naypyidaw

Myanmar

Recente Reisverslagen:

25 November 2011

Op het eind.

18 November 2011

Tussenstop Yangoon

17 November 2011

Bagan

15 November 2011

De trein - Mandalay - de boot

11 November 2011

Trekking met Mister Bean
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 425
Totaal aantal bezoekers 51827

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: