Bagan - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Piet Laan - WaarBenJij.nu Bagan - Reisverslag uit Naypyidaw, Myanmar van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Bagan

Door: pietvanderlaan

Blijf op de hoogte en volg Piet

17 November 2011 | Myanmar, Naypyidaw

Vandaag zou voor mij een dag worden om op de fiets tussen de pagodes te fietsen. Maar mijn lichaam heeft heftig geprotesteerd tegen dat idee. Wat mij al vele jaren tijdens het reizen niet meer is overkomen. Geveld door de diarree. Dus een dag uit de zon, groene thee drinken, rijst eten en als toetje een banaan weggespoeld met water.

En dat alles geeft mij ook even tijd de laatste twee dagen even bij te werken. Vandaag zou voor mij een dag worden om op de fiets tussen de pagodes te fietsen. Maar mijn lichaam heeft heftig geprotesteerd tegen dat idee. Wat mij al vele jaren tijdens het reizen niet meer is overkomen. Geveld door de diarree. Dus een dag uit de zon, groene thee drinken, rijst eten en als toetje een banaan weggespoeld met water.

En dat alles geeft mij ook even tijd de laatste twee dagen even bij te werken.
Na de bootreis vanaf Mandalay en inkomst in Nyaung U ben ik met een horsekar naar een guesthouze geagaan. Niet direct want terwijl ik met de een gesprekje met de menner had over mijn plannen werd ik eerst nog gedropt bij een bureautje waar ik een ticket heb gekocht naar Yangoon. Waar ik vrijdag de 18de naar toe vlieg. En met het plan dan door te gaan naar het zuiden.
Maar dus eerst de dagen hier. Na het kopen van de ticket, inchecken in het guesthouse en mijn was wegbrengen is het ook tijd om te eten. En voor het eerst maar weer eens westers eten. Een pizza is vanavond mijn deel (misschien wel de oorzaak van mijn buikloop later)

De volgende dag samen met Hildo, een bereisde Nederlander waar ik in Hsipaw reeds een trekking megelopen heb een dagje op een horsekar pagodes tellen. De zon brand weer lekker aan een blauwe hemel. Ons paardenmannetje stopt bij het verlaten van Nyaung U al bij een pagode. Eerder een Monastry met grote gouden puntige koepels.
Vervolgens gaan we één voor één de oude tempels af. De belangrijksten althans. En het ligt hier werkelijke bezaaid met kleinere en grotere pagodes. Er wonen geen mensen meer, maar vroeger moeten hier mensen tussen gewoond hebben. Waarom men vroeger er zoveel zo dichtbij elkaar gebouwd heeft is voor mij een raadsel. En overal duikt Boeddha op.

Met een stop voor een lunch in old Bagan rijden we de hele dag van pagode naar pagode. En het is 4 uur in de middag wanneer ons paardenmennertje zegt dat we naar een pagode gaan van waar we de zonsondergang kunnen gaan bekijken. We zijn lekker op tijd en het is er nog relatief rustig dus in elk geval verzekerd van een goed plekje om de zon achter de bergen te zien ondergaan. Geen spectaculaire zonsondergang maar wel een apart gezicht met de pagodes die her en der bezaaid er voor liggen. Dan in het donker terug naar Nyaung U, douchen en vervolgens eten. Vermoeid van het zien van de tempels.

En een dag later een andere bezienswaardigheid. Mount Popa. Een berg midden in het landschap waar bovenop ook een tempel gebouwd is. Met vele boeddha uiteraard.
En juist vandaag sta ik al niet al te fris op. Een opspelende maag en een beetje slap voel ik mij.
Met een busje met 5 mensen naar Mount Popa. Omdat ik mij niet lekker voel kan ik niet bepaald zeggen dat ik mij met plezier de steile trappen opsleep. Echt genieten doe ik er vandaag ook niet van.
De rest van de trip ben ik hangerig en wanneer we net na de middag weer terug zijn ga ik op bed liggen lezen en slapen. En wanneer ik even niet slaap dan zit ik op de wc en loop helemaal leeg.
Gelukkig nog een dagje Bagan zodat ik in elk geval even kan bijkomen.

Op de 3de dag hier wel ontbijt. Droog brood met thee. Van een Zwitsers meisje krijg ik Bioform en zelf heb ik ORS. De eigenaresse van het guesthouse maakt groene thee voor mij en de rest van de dag blijf ik wel wat lezen en uit de zon. Gewoon een lekker dagje hangen en niets doen.
Geen fietstocht voor mij. En morgen door naar het zuiden om daar wat dingen te bekijken.
En maak je verder geen zorgen want ik ben gewoon alleen maar aan de ach..t
Groeten!!Vandaag zou voor mij een dag worden om op de fiets tussen de pagodes te fietsen. Maar mijn lichaam heeft heftig geprotesteerd tegen dat idee. Wat mij al vele jaren tijdens het reizen niet meer is overkomen. Geveld door de diarree. Dus een dag uit de zon, groene thee drinken, rijst eten en als toetje een banaan weggespoeld met water.

En dat alles geeft mij ook even tijd de laatste twee dagen even bij te werken.
Na de bootreis vanaf Mandala en inkomst in Nyaung U ben ik met een horsekar naar een guesthouse gegaan. Niet direct want terwijl ik met de een gesprekje met de menner had over mijn plannen werd ik eerst nog gedropt bij een bureautje waar ik een ticket heb gekocht naar Yangoon. Waar ik vrijdag de 18de naar toe vlieg. En met het plan dan door te gaan naar het zuiden.
Maar dus eerst de dagen hier. Na het kopen van de ticket, inchecken in het guesthouse en mijn was wegbrengen is het ook tijd om te eten. En voor het eerst maar weer eens westers eten. Een pizza is vanavond mijn deel (misschien wel de oorzaak van mijn buikloop later)

De volgende dag samen met Hildo, een bereisde Nederlander waar ik in Hsipaw reeds een trekking meegelopen heb een dagje op een horsekar pagodes tellen. De zon brand weer lekker aan een blauwe hemel. Ons paardenmannetje stopt bij het verlaten van Nyaung U al bij een pagode. Eerder een Monastry met grote gouden puntige koepels.
Vervolgens gaan we één voor één de oude tempels af. De belangrijksten althans. En het ligt hier werkelijke bezaaid met kleinere en grotere pagodes. Er wonen geen mensen meer, maar vroeger moeten hier mensen tussen gewoond hebben. Waarom men vroeger er zoveel zo dichtbij elkaar gebouwd heeft is voor mij een raadsel. En overal duikt Boedha op.

Met een stop voor een lunch in old Bagan rijden we de hele dag van pagode naar pagode. En het is 4 uur in de middag wanneer ons paardenmennertje zegt dat we naar een pagode gaan van waar we de zonsondergang kunnen gaan bekijken. We zijn lekker op tijd en het is er nog relatief rustig dus in elk geval verzekerd van een goed plekje om de zon achter de bergen te zien ondergaan. Geen spectaculaire zonsondergang maar wel een apart gezicht met de pagodes die her en der bezaaid er voor liggen. Dan in het donker terug naar Nyaung U, douchen en vervolgens eten. Vermoeid van het zien van de tempels.

En een dag later een andere bezienswaardigheid. Mount Popa. Een berg midden in het landschap waar bovenop ook een tempel gebouwd is. Met vele boedhas uiteraard.
En juist vandaag sta ik al niet al te fris op. Een opspeldende maag en een beetje slap voel ik mij.
Met een busje met 5 mensen naar Mount Popa. Omdat ik mij niet lekker voel kan ik niet bepaald zeggen dat ik mij met plezier de steile trappen opsleep. Echt genieten doe ik er vandaag ook niet van.
De rest van de trip ben ik hangerig en wanneer we net na de middag weer terug zijn ga ik op bed liggen lezen en slapen. En wanneer ik even niet slaap dan zit ik op de wc en loop helemaal leeg.
Gelukkig nog een dagje Bagan zodat ik in elk geval even kan bijkomen.

Op de 3de dag hier wel ontbijt. Droog brood met thee. Van een Zwitsers meisje krijg ik Bioform en zelf heb ik ORS. De eigenaresse van het guesthouse maakt groene thee voor mij en de rest van de dag blijf ik wel wat lezen en uit de zon. Gewoon een lekker dagje hangen en niets doen.
Geen fietstocht voor mij. En morgen door naar het zuiden om daar wat dingen te bekijken.
En maak je verder geen zorgen want ik ben gewoon alleen maar aan de sch..t
Groeten!!
Na de bootreis vanaf Mandalay en inkomst in Nyaung U ben ik met een horsekar naar een guesthouse gegaan. Niet direct want terwijl ik met de een gesprekje met de menner had over mijn plannen werd ik eerst nog gedropt bij een bureautje waar ik een ticket heb gekocht naar Yangoon. Waar ik vrijdag de 18de naar toe vlieg. En met het plan dan door te gaan naar het zuiden.
Maar dus eerst de dagen hier. Na het kopen van de ticket, inchecken in het guesthouse en mijn was wegbrengen is het ook tijd om te eten. En voor het eerst maar weer eens westers eten. Een pizza is vanavond mijn deel (misschien wel de oorzaak van mijn buikloop later)

De volgende dag samen met Hildo, een bereisde Nederlander waar ik in Hsipaw reeds een trekking meelopen heb een dagje op een horsekar pagodes tellen. De zon brand weer lekker aan een blauwe hemel. Ons paardenmannetje stopt bij het verlaten van Nyaung U al bij een pagode. Eerder een Monastry met grote gouden puntige koepels.
Vervolgens gaan we één voor één de oude tempels af. De belangrijksten althans. En het ligt hier werkelijke bezaaid met kleinere en grotere pagodes. Er wonen geen mensen meer, maar vroeger moeten hier mensen tussen gewoond hebben. Waarom men vroeger er zoveel zo dichtbij elkaar gebouwd heeft is voor mij een raadsel. En overal duikt Boeddha op.

Met een stop voor een lunch in old Bagan rijden we de hele dag van pagode naar pagode. En het is 4 uur in de middag wanneer ons paardenmennertje zegt dat we naar een pagode gaan van waar we de zonsondergang kunnen gaan bekijken. We zijn lekker op tijd en het is er nog relatief rustig dus in elk geval verzekerd van een goed plekje om de zon achter de bergen te zien ondergaan. Geen spectaculaire zonsondergang maar wel een apart gezicht met de pagodes die her en der bezaaid er voor liggen. Dan in het donker terug naar Nyaung U, douchen en vervolgens eten. Vermoeid van het zien van de tempels.

En een dag later een andere bezienswaardigheid. Mount Popa. Een berg midden in het landschap waar bovenop ook een tempel gebouwd is. Met vele boeddha's uiteraard.
En juist vandaag sta ik al niet al te fris op. Een opspelende maag en een beetje slap voel ik mij.
Met een busje met 5 mensen naar Mount Popa. Omdat ik mij niet lekker voel kan ik niet bepaald zeggen dat ik mij met plezier de steile trappen opsleep. Echt genieten doe ik er vandaag ook niet van.
De rest van de trip ben ik hangerig en wanneer we net na de middag weer terug zijn ga ik op bed liggen lezen en slapen. En wanneer ik even niet slaap dan zit ik op de wc en loop helemaal leeg.
Gelukkig nog een dagje Bagan zodat ik in elk geval even kan bijkomen.

Op de 3de dag hier wel ontbijt. Droog brood met thee. Van een Zwitsers meisje krijg ik Bioform en zelf heb ik ORS. De eigenaresse van het guesthouse maakt groene thee voor mij en de rest van de dag blijf ik wel wat lezen en uit de zon. Gewoon een lekker dagje hangen en niets doen.
Geen fietstocht voor mij. En morgen door naar het zuiden om daar wat dingen te bekijken.
En maak je verder geen zorgen want ik ben gewoon alleen maar aan de sch..t
Groeten!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Naypyidaw

Myanmar

Recente Reisverslagen:

25 November 2011

Op het eind.

18 November 2011

Tussenstop Yangoon

17 November 2011

Bagan

15 November 2011

De trein - Mandalay - de boot

11 November 2011

Trekking met Mister Bean
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 51825

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: