Dag Mongolië, hallo China.. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Piet Laan - WaarBenJij.nu Dag Mongolië, hallo China.. - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Dag Mongolië, hallo China..

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

15 Oktober 2014 | Mongolië, Ulaanbaatar

De nieuwe dag begint net als de vorige dagen. Wakker worden en lekker onder de warme dekens blijven liggen omdat het buiten vriest. De temperatuur in de gertent is ook laag omdat gedurende de nacht de kachel uitgegaan is. Wanneer de vrouw des huizes opstaat maakt ze de kachel aan, doet een hoofddoek om en gaat melken. En in die tijd sta ik ook op. Ruim mijn bed af (de bedden dienen ook als zitplaats, als bank) en ga dan tanden poetsen. Mijn ontbijt bestaat elke dag uit brood met jam en thee en nee geen melkthee. Rond 9 uur ga ik elke dag er op uit. Ook vandaag weer. Ik loop diverse heuvels op en struin even rond in een andere vallei. Vandaag zorg ik dat ik op tijc ben voor de lunch. Die is om 1 uur. Hoe ik dat weet? Nou wanneer de vrouw zegt "lunch" en daarbij 1 vinger opsteekt weet ik dat we om 1 uur de bekende portie eten op het bord krijgen. Mijn bord wordt elke keer weer bomvol geschept. Slechts 1 keer heb ik mijn portie niet weggewerkt torn het een soort natte rijst met prut was.

Die middag maak ik de tocht naar het aan de andere kant van de vallei gelegen klooster. Een wandeling erheen van een klein uur. Waar het klooster tegen de rotswand geplakt zit loop ik een pad op waarlangs overal spreuken hangen uit het boedhisme. Veel lees ik er, sommige hebben een heel mooie waarheid. Er zijn, in tegenstelling tot het weekend geen locale toeristen. Een paar buitenlanders lopen ook bij of rond het klooster. Ik loop op mijn gemakje de steile trappen naar het klooster. Monniken zijn er niet te zien. Wanneer ik bijna boven ben zie ik een paar voeten van een mannetje die ligt te slapen en die voor belangstellenden de deuren van het interieur open moet doen. Ik loop langs hem. Loop linksom langs een hele rijd gebedsmolens. Het eerste stukje draai ik ook aan een serie molens en prevel om mani padme hum. Tsja, je moet toch een klein beetje gedragen zoals de monniken. Ik ga nog estukjekje hoger waar een deurtje is en binnen is een grot met daarin een boedhabeeld. Boven raak ik ook even aandee praat met een vrouw. Ze is afkomstig uit Mexico en heeft met haar vriend vele stops gemaakt langs de Transsiberische en diverse steden bezocht. Even later komt haar vriend ook en die zegt meteen tegen mij dat we in Listvyanka in het zelfde guesthouse overnacht hebben. Later loop ik op mijn gemak weer omlaag. Onderweg kom ik nog een stel tegen met rugzakken. Even "hello" en dan ga ik weer verder.

Het avondritueel? Net als de eeerdere avonden.

De volgende morgen, mijn laatste uurtjes bij de familie maak ik nog een tocht naar een punt helemaal naar de andere kant van de vallei dan waar het klooster staat. Af en toe even steil omhoog. Wat mij wel opgevallen is de afgelopen dagen dat er op veel plaatsen veel rotzooi ligt. Flessen, plastic flessen, blikjes. Jammer dat dat hier in deze mooie omgeving gewoon weggesmeten wordt.

En dan zitten mijn dagen erop bij de familie. Een soort vakantie in de reis. Eten, drinken, slapen en veel wandelen. Gewoon lekker buiten zijn in de frisse natuur. Wanneer ik vertrek krijg ik nog een sleutelhanger van de vrouw. Met een stukje leer eraan waar een gertent in gesneden is. Ik geef haar ook een kleinigheid in de vorm van een geldbedragje en vertrek dan weer naar UB.

Het is al weer een stuk in de middag wanneer ik terug ben in Ulan Batar. In mij guesthouse mijn rugzakleeg trekken. Kleren uitzoeken voor nu, een lekkere warme douche en dan wat kleren apart leggen voor de treinreis. In Beijing zal ik wel een flinke was hebben. De vuile was in de rugzak moet maar bovenop voor het geval de douane weer eens wil dat ik uit ga pakken. Dan de stad in en ergens een hapje eten scoren. En vervolgens terug naar het guesthouse. Daar nog een biertje en dan mijn bed in.

De volgende dag lekker relaxed. Uitslapen, douchen, scheren want die grijze stoppels moeten ook weer eens van mijn boeventronie af. Even wat eten en dan weer de stad in. Er zijn nog wat dingen die ik wil bekijken. En dus ga ik weer vrolijk wandelend door Ulan Batar. Letterlijk en figuurlijk hoogtepunt was het Zaisan memorial met een heel mooi uitzicht over Ulan Batar. Van hier kun je goed zien dat deze stad een geweldige bouwput is. Gigantische gebouwen worden links en rechts neergezet. Nieuwe appartementen complexen worden gebouwd. De stad is echt in ontwikkeling. Een stad van 1.5 miljoen inwoners terwijl heel Mongolie ongeveer 3 miljoen mensen telt (althans dat zei de chauffeur die mij terugreed van het nationaal park naar Ulan Batar). Rondom de wat oudere gebouwen staan hoge moderne gebouwen. Jammer dat het op die manier gebeurt maar de vooruitgang is hier ook niet te stoppen.

Het verkeer in de stad is ook een grote, georganiseerde chaos. Stoplichten her en der maar tegelijkertijd midden op een kruispunt een politieagent die driftig op een fluitje blaast en met een knuppel het verkeer maant tot rijden. Volgens welke regels? Als voetganger moet je ook erg oppassen. Wanneer een voetgangerslicht op groen springt kan het zo maar zijn dat een auto aankomt rijden en gewoon doorrijdt. Hetzelfde geldt voor zebrapaden. Je moet oppassen om niet van de sokken gereden te worden.

En dan. Terug in het hotel. Wi-fi staat aan. En ineens een paar mailtjes. De mensen waar ik mijn trip bij georganiseerd had zijn mij kwijt geweest. Ik heb de trip in het park gemaakt bij een andere organisatie dan waar ik geboekt had. :-) Hoe dat kwam? Op de afgesproken tijd was er nog niemand. Dus wachten. Na een half uurtje vragen wat er ging gebeuren. Nummers en namen laten zien en mensen die aan het bellen sloegen. Uiteindelijk ben ik gewoon weggebracht en heb mijn trip in Terelj park gewoon gehad.

Toen ik de mailtjes gelezen had moest ik wel even lachen. Afijn, ik ben waar ik zijn moet.

Na het avondeten boodschappen gedaan. Wederom een lange treinreis voor de boeg. Dit keer een trip van 30 uur naar Beijing. China ligt voor mij. En Mongolië? Ik heb er alleen even van kunnen proeven. Van wat ik begrepen heb is er echt veel en vee, meer te zien. Wie weet, in de toekomst een reis naar het land om de uithoeken te zien, om de Gobo woestijn te zien. Vooralsnog. Eerst China!


  • 15 Oktober 2014 - 16:59

    Roelof:

    inmiddels redt je je al aardig met je handen en voeten zonder de taal te spreken. zal straks ook weer moeten. de internetverbindingen zijn toch nog niet zo slecht valt me op. je hoofdstukken volgen elkaar mooi op. groeten aan How Long en consorten.
    Roelof

  • 16 Oktober 2014 - 15:44

    PieterBakker:

    Pierre,

    Je weet dat de helft van de reis er nu op zit ,voorzie ons in ieder geval
    nog een maand met mooie verhalen.Ik kijk al weer uit naar het volgende verslag.

    PeBe.

  • 18 Oktober 2014 - 09:45

    At Scholtens:

    Weer een leuk verhaal, Piet. Fijn dat we zo met je mee kunnen reizen.
    We wensen jou een goede trip naar Beijng

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mongolië, Ulaanbaatar

Amsterdam-Bangkok in 60 days

Het is nog ergens in December 2013. Op mijn werk krijg ik ineens de vraag gesteld: “En waar ga je volgend jaar heen met vakantie”. Heel kort aarzel ik met antwoorden. Ik ben in mijn gedachten al bezig geweest met een reis voor 2014, hoewel ik nog maar een paar maanden terug ben van een reis door Oost-Indonesie.
Dan vertel ik dat ik in 2014 60 jaar hoop te worden. Dat ik er over gedacht heb een reis te maken rond de wereld in 60 dagen. Omdat die reis uiteindelijk te duur zou zijn voor mij, heb ik aan een andere mogelijkheid gedacht voor een reis van 60 dagen. Ik heb eerder al wel eens gezegd dat ik over land van Amsterdam naar Azie zou willen reizen. En omdat ik 60 hoop te worden wil ik in 60 dagen een reis maken van Amsterdam naar Bangkok.

Vandaag is het 75 dagen voor vertrek. En de periode onbetaald verlof waar ik om heb gevraagd heb ik gekregen. Na de vraag om 60 dagen op reis te mogen ben ik redelijk snel al begonnen met voorbreidingen. Als eerste de vakantie beurs in Utrecht om informatie in te gaan winnen. Vervolgens thuis avonden lang struinen op internet. En op dit moment meer dan 80 binnengekomen mailtjes inzake opgevraagde informatie en geboekte delen van mijn reis.
Wat betreft de voorbreidingen ben ik in de afrondende fase gekomen. In tegenstelling tot mijn “normale” manier van reizen heb ik dit keer heel erg veel al geboekt.
De route Amsterdam-Bangkok ligt al vast dus als allereerste heb ik een ticket geboekt van Bangkok naar Amsterdam voor de terugreis op 15 november.
Na de ontvangen informatie in de loop van het jaar heb ik een concept reis samengesteld die best behoorlijk uitgebreid was. Op de plaatsen waar ik een stop maak wil ik liefst zo min mogelijk tijd verliezen met zoeken naar accomodatie en regelen van vervoer. Dus het trajecten en accomodatie heb ik reeds geboekt. Mijn laatste georganiseerde reis was in 2007 met een trektocht door het Atlas gebergte in Marokko. Daarna heb ik alleen nog in Azie rondgereisd en telkens alleen een retourticket geboekt. En nu dus ongeorganiseerd georganiseerd op reis.

En geboekt heb ik dank zij behulpzame organisaties en behulpzame mensen werken voor een reisorganisatie. De Treinreiswinkel voor met name het traject tot aan St. Petersburg. Your Planet Travel voor de treinen door Rusland, Mongolie, China en veel accomodatie.
Op de website van Lotus Tours zag ik een mooie trip in China. Van Liliane Clavaux kreeg ik het adres van Clary van Meijel van Nomad Travel in China die een mooie trip op papier heeft gezet in China.
Al de mensen van deze organisaties die mij geholpen hebben ben ik nu al dank verschuldigd omdat men welwillend is geweest voor één budget reiziger en niet is gekomen met prijzen die alleen geldig zijn wanener je met 2 personen boekt!
En ook heb ik via internet wat accomodatie zelf al geboekt en met name aan het einde van de trip staat er nog “veel” open.

Mijn trip gaat er als volgt uitzien, met uiteraard stops van 1 of meerdere dagen in diverse plaatsen: Vertrek op 17 september vanaf mijn huis, via Amsterdam naar Warschau, Polen – Riga, Letland – Tallin, Estland – Sint Petersburg, Rusland – Moskou, Rusland – Vladimir/Suzdal, Rusland – Irkutsk, Rusland – Ulan Bataar, Mongolie – Beijing, Datong, Pingyao, Xian, Lanzhou, Xiahe, Chengdu, Kunming, Xishuangbanna, China – Luan Namtha, Laos – Chang Mai, Bangkok, Thailand. Misschien dat er op sommige plaatsen iets wijzigt. Dat zal het verloop van de reis uitwijzen. In ieder geval een ambitieus en vol programma.
Dus een deel met de Transsiberie express, de TransMongolie expres of is het de TransBaikal express.

Afhankelijk van de tijd, de zin, de mogelijkheden die ik heb zal ik gedurende de reis proberen verslagen op deze site te plaatsen. Misschien wat meer foto's dan de andere jaren. Maar eerst verder met de voorbereidingen. Want overal waar ik ben zal ik ook willen rondkijken. Dingen zien die mij leuk lijken. En aangezien ik graag fotografeer ook veel vastleggen van wat ik zie onderweg. Cultuur, natuur en mensen. Zoals ik schreef. Nog 75 dagen voor vertrek voor een reis van 60 dagen, omdat ik 60 jaar wordt.

What do you really want to do in life? (uit een interview 3 jaar geleden)
If I would have the time and money then I would really love to make a trip overland from Europe to Asia and back to Europe overland via a different route. Maybe, when I am retired and healthy enough I will do it, or part of it. In fact I'm doing small bits of this already during holidays. And I really want to build a website with my pictures, some travel stories.
I live my dream!!

Amsterdam – Bangkok in 60 days!!

Recente Reisverslagen:

10 November 2014

Twee dagen reizen. Door China, Laos en Thailand!

10 November 2014

De minderheden van zuid China.. verdwijnen ze?

07 November 2014

De kou gehad, de panda's gezien!!

31 Oktober 2014

Xiahe, Langmuse en jarig zijn..

26 Oktober 2014

Gezellig Xian
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 51718

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: