Lamalera. Op walvisjacht... of niet! - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Piet Laan - WaarBenJij.nu Lamalera. Op walvisjacht... of niet! - Reisverslag uit Maumere, Indonesië van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Lamalera. Op walvisjacht... of niet!

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

18 September 2013 | Indonesië, Maumere

Eigenlijk zegt de titel het al. Nee ik ben niet op walvisjacht meegeweest. Maar wel in Lamalera geweest waar de dorpsmensen nog steeds op walvissen jagen. Met een bamboe harpoen, waar een ijzeren punt opzit.
Voor ik daar terechtgekomen ben zijn er natuurlijk wat kleine belevnissen aan voorafgegaan. Ga maar even zitten. Want het werd weer tijd voor een verhaal.

's Morgens vroeg vertrokken uit Kupang. Voor een vlucht naar het eiland Lembata. Eeen vliegveld dat je eigenlijk geen vliegveld kunt noemen. Een klein gebouwtje. Waar alle afhandeling gebeurt. En zodoende ging de bagage afhalen heel snel. Dan naar buiten. Twee vrachtauto's. 3 gewone auto's en een hele rits brommers, ojeks genaamd, waar je als passagier op meekunt.
Snel een ojek genomen en op weg naar een guesthouse. Net als op Kupang, ook hier erg basic. Maar een vriendelijke familie runt dit en de eigenaar spreekt ook nog Engels. Het is nog redelijk vroeg in de middag. Als lunch snel een nasi goreng en dan maar eens rondstruineb.
Ik loop naar een deel van dit stoffige stadje dat Bajo wordt genoemd. Een wijk met huizen op palen aan het water. Volgens de Lonely Planet zou je hier als je geluk hebt mee mogen met de vissers. En het zijn parelvissers dus als ik mee zou mogen zou ik misschien wel een zal vol parels mee terug kunnen nemen. Helaas. Niemand die mij uitnodigde. Omdat ze 's morgens al uitgevaren waren en allemaal terugkwamen.
Een ongelooflijk rommelig dorpje. De hutten zien er grijsbruin uit en deels loop ik ook door het water waardiverse mannen vanaf hun boten naar de hutten waden. Ik loop een stuk langs de hutten en kom bij een deel waar wat strand is. Oude sloepen, oude schepen liggen hier aan de kant. Op de kant spelende kinderen. Die geen aardappels p[offen op een vuurtje maar een visje roosteren en dan opeten. En mij steeds toeroepen. Hee Mister, foto! foto!. Vervolgens weer terug naar mijn uitgangspunt en dan wat rondslenteren in het betere deel en voor het avondeten nog even buiten in de hitte (onder een veranda) relaxen met een ijskoude pot bier. Die je snel moet opdrinken want anders is het bier niet meer koud.

Via de eigenaar van het guesthouse vind ik een ojekrijder die een beetje Engels spreekt. Een vrolijk mannetje die mij een hele dag meeneemt achter op de ojek.
We gaan naar een heel klein gehuchtje Kampung Lama genaamd. Een traditioneel dorpje, bestaande uit rieten hutten. En nog zonder de ijzeren dakplaten. We rijden Lewoleba uit. Eerst over een verharde weg en dan over een pad met kuilen. Door dorpjes. Waar we ook ergens stoppen. Om even te kijken aan de waterkant hoe mannen aardewerk naar kleine bootjes dragen. En weer heel veel bel;angstelling van kinderen. Die wanneer ik een foto wil nemen voor de camera springen om op de foto te komen.
Dan komen we bij een huisje, waar we de ojek achterlaten. EN dan lopen. Onder een brande zon, op de helling van de vulkaan. De vulkaan Ili Api. Kan ook beklommen worden, maar dan moet je 's morgen echt heel vroeg op pad vanwege de hitte,.
We lopen zeker 2 uur steeds omhoog. En het is werkelijk bloed en bloedheet. Ik ga relaxed in mijn eigen tempo (niet hard dus) omhoog.
En dan komen we bij het dorpje.. Wat inderdaad schilderachtig op de hellingen van de vulkaan ligt.Eerst even bij een familie thuis. Lunchen. En wat drinken. Het water wat ik voorgezet krijg blijf ik maar af. Wel eet ik een bord rijst, wat mais en ook is er varken. Zwoerd en spek. Ik eet een boordje en ik steek tot 2 keer toe ook een stuk spekzwoerd in mijn mond. De 2de keer spuw ik het taaie spul in mijn hand en gooi het op de grond (wanneer er niemand kijkt)
Ik krijg dan een rondleiding door het dorp. Heel oude dingen liggen hier. En mij werd van te voren al op het hart gedrukt nergens aan te komen.

Na geruime tijd in het dorp doorgebracht te hebben gaan we weer naar beneden. En nog steeds een brandende zon, maar gelukkig gaat de afdaling redelijk snel. Dan op weg naar Lewoleba. De ojekrijder neemt mij meer naar zijn huis. En tot mijn verrassing krijg ik een maaltijd aangeboden . Gekookt door zijn vrouw, die voortdurend verder rondloopt met hun 9 maanden oude baby. En koud drankje erbij, gekocht in de wijkwinkel.

De volgende dag is het tijd om naar Lamalera te gaan. Een dorp dat ik al veel langer wel eens met eigen opgen wilde zien. Er wonen vissers die voor eigen gebruik walvissen mogen vangen op hun traditionele manier. Met de al eerder gemnoemde bamboe harpoenen. Die vanaf de voorplecht van grote roeiboten worden gegooid door de vissers van het dorp.
Eerst echter de rit er naar toe. Half 12 vertrekt pas een bus die Lewolebo doorgereden is om passagiers op te pikken voor Lamalera. Op het busstationnetje worden de lege plaatsen opgevuld en dan gaan we rijden. Geen mooie asfalt weg maar een stoffig pad met veel gaten en bulten. Een hotsebotsebussentit dus die mij laat in de middag in Lamalera brengt.
Mijn guetshouse? Mama Maria. En het is eigenlijk een homestay. Ruimte voor 1 toerist. Een bed met een klamboe in een kamer met een gordijn ervoor. Het dorp? Een straatje met aan weerszijden wat huisjes. Een grote boom op het "dorpspleintje" Ik neem mijn intrek. Zet mijn spullen weg en ga even buiten kijken. Via een pad loop ik tussen de rijs huisjes omlaag waar ik op het zwarte strand kom. Waar rieten overdekkingen de boten bedekken. Van afstand lijken het rieten huitten. In de schaduw zitten vissers hun netten te repareren of met elkaar te kletsen. Of ze roken strootjes (ja echt strootjes waar ze wat tabak in rollen)
Ik kijk even rond en loop dan naar mijn uitgangspunt. Koop in het enige winkeltje (als je dat zo kan noemen) een fles water en een fles bier. EN ga dan bij mannen en vrouwen zitten op een soort verhogingkje. Ik krijg als snack ook iets aangeboden. Gebakken spekzwoerd.
's avonds een eenvoudige maaltijd. En dan 's morgens vroeg weer naar de waterkant. Fotograferen naar hartelust. En hopen dat er een boot naar buiten gaat. Volgens de eigenaar van de homestay waait het echter veel te hard zodat de kans klein is dat er vissers uitgaan. Later hoorde ik dat de laatste walvis een week geleden gevangen is. Waarvan bij het water nog steeds diverse stukken te drogen hangen.
Ik loop het dorp uit, kom in een ander dorpje en kijk daar ook even rond.
En besluit dan ook dat het voor mij geen zin heeft om dagen te blijven hangen en maar wachten tot er een boot uitvaart om te gaan vissen. Overigens vissen ze niet alleen op walvissen maar ook op dolfijnen en andere grotere vissen.
Dus in de middag de rugzak weer gepakt. Nog een keer naar een heuveltopje gelopen om nog wat foto's van het (toch wel unieke) dorpje te maken. En om half 4 vertrekt de bus weer naar Lewolebo.
Een rit die over dezelfde weg terugvoert. Maar ook deels in het duister. Over de hobbelende hotsebotseweg tussen de bomen.
In de bus een dvd met een karaoke en allemaal mietzoete liedjes zodat ik mij maar even afsluit met mijn eigen muziek.

Weer hetzelfde guesthouze in Lewoleba. En na het ontbijt rijdt de eigenaar mij naar het haventje waar ik de boot pak naar Larantuka. Aan boor ook 2 Oostenrijkse stelletjes die een dag voor mij teruggekomen zijn uit Lamalera. (zij hebben wel een boottocht mogen meemaken waarbij een dolfijn gevangen werd).
Met ons vijven nemen we een "shared" taxi vanaf Larantuka naar Maumere. Waar ik inmiddels zit. Misschien morgen snorkelen. Ik zie nog wel.
Overigens. Er zijn echt heel, heel weinig toeristen op Lembata. Enkelingen die net als ik Lamalera eens willen zien en hoopen mee te mogen met een walvisvangst.
Voor de prijs hoef je de trip niet te laten. In mijn homestay betaalde ik 70000 roepie voor 3 maaltijden en eenovernachting.

Dus geen spectaculaire verhalen over walvisvangsten. Moby Dick had geen zin om zich te vertonen. Dus daarom inderdaad waarschijnlijk maar eens snorkelen om kleine visjes te bekijken tussen het koraal.
En dus weer tot de volgende story!

  • 18 September 2013 - 12:36

    Pieter Bakker:

    Piet,

    Smeer je wel goed in,het beste middel zou walvisvet geweest zijn.
    PeBe.

  • 18 September 2013 - 13:37

    Marcel Robbers:

    Slamat Pagi tuan Piet, geweldig verslag van je reis. Zie het voor me, de heuvels en bergen, de hutjes de mensen Zit hier aan tafel te genieten alleen van d warmte is niets merkbaar. Het koud, toch zit ik mijn T shirt aan ben namelijk aan het schilderen, fijn structuur wandverf. Op mijn leeftijd valt dit niet mee moet ook regelmatig pauseeren en denk al aan het beschilderen van de wanden. Zie de motieven al voor mij, heuvels, bergen en dalen rivieren, blauwe lucht minieme bewolking. Als ik wakker word blijk ik landschappen uit Indonesië te hebben geschilderd zelfs van wat jij daar nu ziet. Je weet dat ik in Hohne lid was van de MHSV militaire hengelsport vereniging, maar wat ik ving waren de boring vissen. Jij had de mogelijkheid om walvissen te zien vangen helaas, maar de blik over zee is toch ook geweldig. Heb je toen de jongens vis aan het bbqn, waren gezien of het een lilli kuning was? Vraag maar aan een local of hij weet wat een lillli kuning is.
    Ben zo benieuwd naar de foto's die je geschoten hebt. Toch ook fijn dat je veilig je spullen in een kamer kunt laten en ook rustig kunt djalan. Zo zie je maar weer, hoe het kan lopen eerst in een tank hotsebotsen en nu in een burger voertuig over de slechte wegen gestuiterd worden.Geweldige belevenis, je kunt mee doen met de serie Utopia, ha, ha.Veel plezier en tot een volgend reisverslag. Dank je wel!



  • 18 September 2013 - 19:58

    Henk Meijer.:

    Geweldig Piet wat een ervaring zo iets,geniet er van Piet.Groetjes oet Delfziel.

  • 18 September 2013 - 21:42

    Marcel Manshanden:

    Leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt, jammer van de walvissen. Ik zie het helemaal voor mij hoe je steeds belaagd wordt door kinderen als je foto's maakt.

    Veel plezier, wij wachten op je nieuwe verhaal
    Marcel m

  • 19 September 2013 - 13:30

    Nily:

    Hay Pluto , wat enig om alles zo te lezen!!

    Groet Nily.


  • 26 September 2013 - 20:02

    Annette:

    We lezen het met genoegen en gepaste afgunst :)
    Het komt zo een stukje dichterbij, wachten op je volgende story.
    Geniet en dat vooral, groet Annette en Robin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Maumere

Saya kembali ke Indonesia

Ja, inderdaad. Ik ga weer terug naar Indonesie. Voor de 6de keer ga ik het land bezoeken. Saai? Ach absoluut niet. Om te beginnen is reizen niet saai. En daarnaast bezoek ik ook plekken waar ik nooit eerder geweest ben.
Nog 5 weken en dan is het zover. En omdat ik echt al heel lang wist waar ik heen zou gaan zijn die laatste weken maar kort.
Al in december was ik in het bezit van een ticket naar Kuala Lumpur. Amsterdam-Kuala Lumpur en Bangkok-Kuala Lumpur- Amsterdam. Een paar maanden later kwamen aanbiedingen van Air Asia en de tickets van Kuala Lumpur naar Bali en van Bali naar Bangkok waren ook snel in mijn bezit.
Twee week geleden een ticket gekocht van Bali naar Kupang op Timor. En omdat ik zoveel mogelijk tijd in het oostelijk deel wil doorbrengen heb ik alleen nog een ticket nodig vanaf Labuanbajo naar Bali.

Wat voor mij nieuw gaat worden deze reis? Uiteraard in elk geval Timor. Eens kijken hoe het eiland daar uitziet. En hoe ik van het eiland af ga komen? Geen flauw idee, dat zie ik wel wanneer ik er ben ;)

Wat ook nieuw wordt? Dat zal Alor en Lembata zijn. Afgelegen eilanden. En van daar uit zal ik de oversteek maken naar Flores.
Waar ik dus wel al eerder geweest ben. Van wat ik begrepen heb is de Keli Mutu niet toegankelijk vanwege vulkanische activiteit. Wie het leest en weet? Geef het mij door aub. Misschien nog een uitstapje naar Rinca of Komodo om de varanen te bekijken. Maar aangezien ik die al eerder gezien heb zal dat geen prioriteit hebben en zal ik de meeste tijd echt wel op de eilanden besteden.

En ik hoop wederom op een schitterende reis. Ik heb er zin in!! Nog een paar weken.

Recente Reisverslagen:

29 September 2013

De Keli Mutu en... arak

18 September 2013

Lamalera. Op walvisjacht... of niet!

13 September 2013

Timor verkennen met prins Pae Nope

09 September 2013

Einde van het reizen en het begin van de reis!

03 Augustus 2013

Saya kembali ke Indonesia
Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 953
Totaal aantal bezoekers 51734

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: