Sapa It's better for me sir! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Piet Laan - WaarBenJij.nu Sapa It's better for me sir! - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Piet Laan - WaarBenJij.nu

Sapa It's better for me sir!

Door: Piet van derLaan

Blijf op de hoogte en volg Piet

29 Oktober 2012 | Vietnam, Sa Pá

Na een paar keer wakker te zijn geworden van het gesnurk van iemand die in dezelfde coupé lag werd ik om kwart voor 5 wakker gemaakt door gebonk op de deur. Snel schoenen aan, snel wat spullen in de rugzak en komplleet verdwaasd liep ik even over 5 uur op het station van Lao Cai. Om daar in een minibus terecht te komen. En even later ook te merken dat ik voor VND 40.000 was opgelicht. Jawel, ondanks mijn reiservaring heb ik 2 dollar te veel betaald voor de busreis naar Sapa.
Even later op weg, droog maar een grauwe lucht. In het groen berglandschap een stijgende weg naar Sapa. In Sapa regen. Hotel reeds uitgezocht en voor de bespottelijk hoge prijs van UDS 7 per nacht een kamer. Wel even wachten tot de kamer weer schhongemaakt was, wat mij de tijd gaf even te ontbijten.

Vervolgens de room opzoeken en even wat spullen van rugzakken verwisselen. Beneden bij de receptie even checken wat voor mogelijkheden waren om een trekking te boeken. No problem sir, we have very different trekkings. En ik kan ook in de middag nog boeken.

Dan Sapa inlopen. Geleidelijk wordt het weer wat beter. De regen is opgehouden en de wolken scheuren open zodat het even later lekker is om buiten te lopen.
In de straten van Sapa lopen veel vrouwtjes rond om allerlei snuisterijen aan de man/vrouw te brengen. De vrouwen gekleed in het zwart met gekleurde motieven op de mouwen en onderaan de rokken. Dat laat zien van welke minderheid ze afkomstig zijn. De meeste die rondlopen zijn van de black Hmong.
Bij een soort reisbureautje neem ik een kaartje mij en besluit om maar eens te gaan inlopen voor de trekking die op mij wacht. Niet ver buiten Sapa ligt het dorpje CatCat. Een flink stuk heuvelafwaarts, dus straks ook weer flink stijgen. Omlaagkijkend zie ik rijstvelden liggen, en omhoogkijkend zie ik de groen heuvels met daarom heen wolken. Onderweg lopen mij vrouwtjes tegemoet op weg naar Sapa die omdraaien en met mij meelopen omlaag. Where do you come from sir. From Holland. You want to buy something sir? No thank you I don't want something, so why should I. You buy something sir, it's better for me! En ja wat breng je daar tegen in. Why you don't buy something sir. Because it's better for me. Dus geen geldbuideltjes met stiksels erop, geen kaarten. Op een bepaald moment van de hoofdweg af en een smal pad omlaag. Met trappetjes. En steil omlaag met aan weerszijden stalletjes met van allerlei locale dingen te koop. De eerdergenoemde geldbuidels, kaarten maar ook grote kleden. Voor mij niets want ik zou niet weten hoe ik het mee moet krijgen.
Beneden even kijken bij een leuke waterval. Er klinkt ergens muziek en binnen is er een optreden van een paar inwoners van het dorpje met traditionele dans. Ik kan net één foto maken als het al weer afgelopen is.
En dan de andere kant weer op. Flink zwetend weer de hellingen oplopend. In de middag ben ik weer in Sapa waar ik eerst een bord fried noodles neem. Om de koolhydratenvoorraad in mijn lichaam op peil te brengen voor de komende dagen.
Bij het hotel boek ik daarna een ticket voor de trekking. Vervolgens wat door het stadje struinen om wat foto's te maken. Ik praat nog een tijdje met een stel Duitsers die vanmorgen in hetzelfde busje onderweg gingen naar Sapa.
Straks weer naar het hotelletje terug en daar de spullen in het kleine rugzakje pakken. Spullen die ik de komende dagen nodig heb.
Dan eens heel uitgebreid douchen (volgens mij moet er een redelijke transpiratiegeur om mij hangen nar de trip van vanmorgen) en even flink eten.
De komende dagen dus geen berichten van mij. Een verslag van hoe het met de trekking was zal ik zo snel mogelijk neerzetten wanneer ik weer terugben. De groeten, werk ze, eet ze en slaap ze.

  • 29 Oktober 2012 - 11:41

    Ties:

    Beste Piet,

    Heel veel plezier. Fantastisch om je verslagen te lezen. Ook alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Groetjes Ties en Ellen

  • 29 Oktober 2012 - 11:51

    Agnes K:

    heel veel plezier met je trekking.. zie uit naar je verhaal . groetjes mij

  • 29 Oktober 2012 - 14:32

    Veronica:

    Veel plezier!

  • 29 Oktober 2012 - 18:10

    Map :

    Hallo Piet,
    Leuk om je belevenissen daar te lezen.
    Alvast gefeliciteerd met je verjaardag van Han en mij en een poot van Dibbes. Hopelijk lees je dit nog op tijd.

    Groetjes, Han en Map

  • 29 Oktober 2012 - 19:43

    Helga:

    Ja ja het is hier nu 19.39uur, en bij jouw dus 6uur later dus01.39uur maar wel al 30 oktober. Dus jarige job van harte gefeliciteerd, en als je dit leest is het hier inmiddels ook de 30ste dus neem n biertje van mij

  • 29 Oktober 2012 - 21:46

    Yvonne Top:

    Hoi Laantje,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Zal de gebakslijst in de rondte strooien :-)
    Geniet van je aanstaande belevenissen en wij wachten in spannng op je volgende verslag.
    Yvonne

  • 30 Oktober 2012 - 09:14

    Aart:

    Piet, van harte gefeliciteerd. Gedraag je een beetje daar... :-)

  • 30 Oktober 2012 - 09:31

    Leny:

    Piet gefeliciteerd met je verjaardag.Drnk er maar een borrel op.Geniet er maar van.Ik ben benieuwd naar de rest van je belevenissen. Groetjes ook van Ilona en Esther. Leny

  • 30 Oktober 2012 - 13:12

    Mireille:

    Gefeliciteeeeerd!!!! Proost!!

  • 06 November 2012 - 09:12

    Piet Van Der Laan:

    En voor ik het vergeten zou! Iedereen nog van harte bedankt met de felicitaties!! Ben inmiddels weer terug in Sapa dat momenteel in de wolken ligt. Morgen reis ik door naar Dien Bien Phu!! (het is nu dinsdag 6 november)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 431
Totaal aantal bezoekers 51707

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: