In Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Piet Laan - WaarBenJij.nu In Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Piet Laan - WaarBenJij.nu

In Hanoi

Door: Piet van der Laan

Blijf op de hoogte en volg Piet

27 Oktober 2012 | Vietnam, Hanoi

Even over half over 10 vrijdag 26 october vertrekt de bus en gaat mijn reis waar ik zo lang naar uitgekeken heb dan eindelijk beginnen. Rugzak, rugzakje en dan in een overvolle bus naar Amsterdam. Ja hoor, we beginnen echt bij het begin.
En no worries want ik ga er geen langdradig verhaal van maken. Na de traditionele uitsmijter kaas op Schiphol en een erg uitgebreide securitycheck op tijd in het vliegtuig. Omdat de vlucht zo vroeg is doe ik eigenlijk geen oog dicht tot we in Hongkong aankomen. Daar is het meteen doorlopen en het is zaterdag half 10 wanneer ik na een voorspoedige rustige reis in Hanoi arriveer.
En wat doe je dan na de eerste dag die je hier bent? Nou gewoon even tegemoetkomen aan al die mensen die berichtjes stuurden, smsjes stuurden en maar bleven bedelen om verhalen. Dus half 7 ‘s avonds zit ik even te tikkelen om jullie op de hoogte te brengen.

Na de drukte op het vliegveld snel op zoek naar vervoer naar het 35 km van het vligevled gelegen centrum van Hanoi. Al in het busje wordt ik aangeklompt door een jongen die wel een goed guesthouse weet. Aangezien de prijs ruim onder mijn budget ligt ga ik met die gast mee en kom midden in de oude wijk terecht. Dus precies waar ik zijn wil. Prima kamer, En zoals in elk guetshouse of hotelletje hier kun je ook vervoer gemakkelijk regelen.
Terwijl ik met 2 reizigers uit Canada zit te babbelen wordt mijn kamer even in orde gebracht. En ik check in die tussentijd ook even wat de mogelijkheid is voor de trein naar Sapa. En voor de middag goed en wel een eind gevorderd is heb ik een kamer en ook een boeking voor de trein van zondagavond naar Sapa. En ja, die oude botten van mij willen ook in de trein een goede rust hebben dus heb ik maar een softsleeper genomen. Dus gestreken lakentjes. Prijs van 600.000 VND wat neer komt op ongeveer 30 dollar.

So far so good. Trek heb ik niet na al dat eten in de vliegtuigen. Twee ontbijtjes is ook wel een beetje te veel van het goede. Eerst onderweg naar Hongkong en later nog eens onderweg naar Hanoi. Dus ik ga lekker door de oude wijk struinen.
En zoals het 12 jaar geleden was met het verkeer is het nu nog. Veel brommers (ook veelal scooters tegenwoordig) en weinig auto’s. En oversteken? Tsja, net als vroeger gewoon lopen en zien hoe de brommers en scooters voor en achter je langsrazen.

Wat mij wel opvalt is dat waar de straten vroeger echt heel erg veel en heel specifiek hun eigen business hadden lijkt het er een beetje op alsof dat op sommige plekken verdwenen is. Waar vroeger in een straat alleen pottenbakkers, lampionmakers, ketellappers zaten lijkt het nu wel als of er veel verdwenen is. Het heel kleurrijke is een heel klein beetje verdwenen. Of is dat misschien zoals ik het mij voorgesteld had?

Na de oude wijk even naar het vlakbij gelegen Hoan Kiem Lake, Op weg daar naar toe een schoenpoetser die mij aanklampt. Sir, sir, your shoe is broken.. Ja, ja, ik heb helemaal geen schoenen aan. I want to repair sir. Nee, niet nodig. But look sir. En hij grijpt naar mijn schoen. Ik need to repair and clean. Ach, mijn blote voeten steken uit die sandalen misschien dat die wat smerig zijn. Dus ik wandel gewoon verder naar het water.
Het is een beetje bewolkt geworden en ineens vallen er regendruppels en iedereen stuift bij het water vandaan. Ik met de stroom mee. Het is redelijk vroeg in de middag, mensen schieten overal naar binnen en ik ook maar. Toch maar een hapje eten. Ik bestel een lunch. Sweet and sour porc met fried rice en even later zit ik met stokjes in de hand mijn maaltijd te verorberen. In stukjes gehakt varkensvlees. Het is net alsof je spare ribs met stokjes zit weg te werken.

Na het eten heb ik het gehad. Ik ben doodop. Bijna 28 uur geen slaap gehad. Ik ga naar mijn guetshouse en kruip daar in bed met de wekker op 5 uur gezet om dan vanavond nog wat te gaan eten en vervolgens op tijd naar bed.
En uiteraard. Iedereen even op de hoogte brengen van deze weinig spectaculaire eerste dag. Morgen lekker rondstruinen in Hanoi. Morgenavond naar Sapa en van daar zal ik (hopelijk) wel weer een berichtje sturen.
Iedereen bedankt nog voor de goede reiswensen en al de smsjes die ik heb gehad!
Tot schrijfs!!

  • 27 Oktober 2012 - 15:40

    Veronica:

    Ha die Piet,

    Wat heerlijk voor je dat je eindelijk in Vietnam bent. Ik ken de verhalen natuurlijk van Vincent, maar hoe leuk te lezen dat ook jij het beleeft zoals hij dat deed. Rust eerst maar eens uit. Ik kijk uit naar je volgende verhalen. Geniet ze!

  • 27 Oktober 2012 - 16:41

    Helga:

    Hoi Piet, heerlijk om weer op de hoogte te worden gehouden over je geweldige reis.
    Groetjes

  • 28 Oktober 2012 - 05:33

    Piet Van Der Laan:

    Dag Veronica, Ja ben weer uitgerust en verhalen volgen :) Bedankt voor je berichtje!
    En Helga, uiteraard hou ik jullie weer op de hoogte.
    Groeten

  • 28 Oktober 2012 - 11:06

    Marcel:

    Klinkt allemaal goed Piet, Geniet ervan
    Marcel

  • 28 Oktober 2012 - 11:27

    Mireille:

    Hoi Piet! Leuk om je weer te volgen! Ik ben benieuwd naar je belevenissen. Ook leuk om te zien hoe sommige plaatsen wellicht veranderd zijn of juist helemaal niet. Geniet ze!
    Groetjes Mireille

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Piet

Me (foto van ontbijt in China 2010)

Actief sinds 09 Juli 2011
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 51778

Voorgaande reizen:

28 Oktober 2016 - 26 November 2016

India na 26 jaar

07 Mei 2015 - 21 Mei 2015

Kyrgizie

17 September 2014 - 15 November 2014

Amsterdam-Bangkok in 60 days

07 September 2013 - 04 Oktober 2013

Saya kembali ke Indonesia

26 Oktober 2012 - 23 November 2012

Noord Vietnam en noord Laos

01 Juli 1983 - 30 November 2011

Mijn eerdere reizen

28 Oktober 2011 - 25 November 2011

Myanmar

Landen bezocht: